Запис Детальніше

Network resources and services as means of information and communication between subjects of educational activity of higher educational institution

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708528/
http://visnyk.zu.edu.ua/Articles.php
 
Title Network resources and services as means of information and communication between subjects of educational activity of higher educational institution
Мережні ресурси і сервіси як засоби інформаційно-комунікаційної взаємодії суб’єктів навчальної діяльності вищого навчального закладу
Сетевые ресурсы и сервисы как средства информационно-коммуникационного взаимодействия субъектов учебной деятельности высшего учебного заведения
 
Creator Konevshchynska, O.E.
Kravchenko, A.O.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description In an article on the basis of the thorough analysis of the psychological, pedagogical and methodological scientific sources, the basic definition investigated problem and the peculiarities of the structure and use of cloud-oriented information and analytical network tools, including administrative, corporate, educational, university website to perform scientific, educational and international activities of the university. The expediency and the ability to use network resources and cloud services as a means of information and communication interaction of educational activity of higher education. Determined that the official websites related to open web-based corporate information systems that operate in scientific institutions and universities. Outlined the educational function of the university website as an important tool to guide students in information and educational space. The basic requirements for the substantive content of the educational website developed eligibility criteria website usability standards for its content including: evaluation criteria interface; criteria for assessing the business logic; evaluation criteria information; evaluation criteria navigation; evaluation criteria homepage. Investigated the importance of creating their own educational websites for higher education institutions that reflect the level of information and communications interaction of learning activities and play a significant role in the development of open educational content and scientific environment of the University. The development of educational and scientific environment of higher educational institutions using cloud-oriented services, network resources, enables the combination of science and practice, integrating the process of training and scientific research, improved results and the level of organization of scientific, educational and international activities, and is defining trend of scientific and educational information networks and systems of open education and science.
У статті, на основі здійсненого ґрунтовного аналізу психолого-педагогічних та методичних наукових джерел, розкрито основні дефініції досліджуваної проблеми, а також розглянуто особливості будови і використання хмаро орієнтованих інформаційно-аналітичних мережних інструментів, зокрема адміністративного, корпоративного, освітнього, університетського веб-сайту для здійснення науково-освітньої та міжнародної діяльності університету. Обґрунтовано доцільність та можливість використання мережних ресурсів і хмарних сервісів як засобів інформаційно-комунікаційної взаємодії суб’єктів навчальної діяльності вищого навчального закладу. Визначено, що офіційні веб-сайти відносяться до відкритих веб-орієнтованих корпоративних інформаційних систем, що функціонують у наукових установах та вищих навчальних закладах. Окреслено функції освітнього університетського веб-сайту, як важливого засобу для орієнтування студентської молоді в інформаційно-освітньому просторі. Визначено основні вимоги до змістовного контенту освітнього веб-сайту, розроблено критерії відповідності сайту стандартам юзабіліті щодо його наповнення серед яких: критерії оцінки інтерфейсу; критерії оцінки бізнес-логіки; критерії оцінки інформації; критерії оцінки навігації; критерії оцінки головної сторінки. Досліджено важливість створення власних навчальних веб-сайтів для вищих навчальних закладів, які відображають рівень інформаційно-комунікаційної взаємодії суб'єктів навчальної діяльності, а також відіграють помітну роль у розвитку інформаційного наповнення відкритого освітньо-наукового середовища університету. Розвиток освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу із використанням хмаро орієнтованих сервісів, мережних ресурсів, дає можливість поєднання науки і практики, інтеграції процесу підготовки спеціалістів і здійснення наукових досліджень, поліпшення результатів і рівня організації науково-педагогічної та міжнародної діяльності, та є визначальною тенденцією розвитку науково-освітніх інформаційних мереж і систем відкритої освіти і науки.
В статье, на основе проведенного детального анализа психолого-педагогических и методических научных источников, раскрыты основные дефиниции исследуемой проблемы, а также рассмотрены особенности строения и использования облачно ориентированных информационно-аналитических сетевых инструментов, в частности административного, корпоративного, образовательного, университетского сайта для осуществления научно-образовательной и международной деятельности университета. Обоснована целесообразность и возможность использования сетевых ресурсов и облачных сервисов как средств информационно-коммуникационного взаимодействия субъектов учебной деятельности высшего учебного заведения. Определено, что официальные веб-сайты относятся к открытым веб-ориентированным корпоративным информационным системам, функционирующих в научных учреждениях и высших учебных заведениях. Определены функции образовательного университетского сайта, как важного средства для ориентирования студенческой молодежи в информационно-образовательном пространстве. Определены основные требования к содержательному контенту образовательного веб-сайта, разработаны критерии соответствия сайта стандартам юзабилити по его наполнению среди которых: критерии оценки интерфейса; критерии оценки бизнес-логики; критерии оценки информации; критерии оценки навигации; критерии оценки главной страницы. Исследовано важность создания собственных учебных веб-сайтов для высших учебных заведений, которые отражают уровень информационно-коммуникационного взаимодействия субъектов учебной деятельности, а также играют заметную роль в развитии информационного наполнения открытой образовательно-научной среды университета. Развитие научно-образовательной среды высшего учебного заведения с использованием облачно ориентированных сервисов, сетевых ресурсов, дает возможность сочетания науки и практики, интеграции процесса подготовки специалистов и проведения научных исследований, улучшения результатов и уровня организации научно-педагогической и международной деятельности, и является определяющей тенденцией развития научно-образовательных информационных сетей и систем открытого образования и науки.
 
Publisher Видавництво Житомирського державного університету ім. І.Франка
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708528/1/89_pedagog.pdf
- Konevshchynska, O.E. (orcid.org/0000-0003-4125-8764 <http://orcid.org/0000-0003-4125-8764>) and Kravchenko, A.O. (orcid.org/0000-0001-9763-3530 <http://orcid.org/0000-0001-9763-3530>) (2017) Network resources and services as means of information and communication between subjects of educational activity of higher educational institution Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка: науковий журнал. Педагогічні науки, 3 (89). pp. 5-11. ISSN 2076-6173