Експертне оцінювання діяльності педагога в закладі середньої освіти з використанням ІКТ
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/20506/
http://pptp.kubg.edu.ua/images/2017/2/18.pdf |
|
Title |
Експертне оцінювання діяльності педагога в закладі середньої освіти з використанням ІКТ
Expert estimation of teacher activity in secondary school with using ICT Експертное оценивание деятельносты педагога в учреждении среднего образования с использованием ИКТ |
|
Creator |
Іваницька, Ольга
Панченко, Алла Гнатівна Панченко, Ганна Василівна |
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
У статті окреслено актуальність проведення експертного оцінювання у сфері освіти Нової української школи та, зокрема, професійної діяльності педагога. Визначено сутність експертного оцінювання як методу отримання узагальненої інформації, динамічного процесу, що змінюється, модернізується та являється ва- желем покращення ефективності освітнього процесу. Розроблено алгоритм поетапної організації експертного оцінювання діяльності педагога в закладі середньої освіти. Запропоновано карту оцінки (самооцінки) здатності фахівця до інноваційної діяльності. Для забезпечення об’єктивності процесу експертного оцінювання запро- понований механізм оцінювання діяльності педагога з використанням ІКТ на прикладі оцінювання готовності педагога до впровадження інновацій. This article outlines the relevance of expert estimation realization in education sector of New Ukrainian School and in particular of professional activity of the teacher to ensure the efficiency of educational and edifying process. The review of this article determines that the essence of expert estimation is the method of receiving of generalized information, the dynamic process that is changing, modernizing and is the lever of improving the efficiency of educational activities. It was elaborated the algorithm of phased organization of expert estimation of teacher professional activity in secondary school. It consists of five phases such as the preparation and edition the managing documents, the creation the expert group, the elaboration of the organization and methods of data processing and presentation of the expert estimation results. The proposed map estimation (self-estimation) is shows the abilities of specialist to innovate activity on the following criteria: motivation, creativity and professional skills in accordance with their degree of manifestation. In order to ensure the objectivity of expert estimation process the article proposes the mechanism of estimation of teacher activity with using ICT by the example of estimation of teacher reading to implementation of innovation. For this purpose the authors allocated the questionnaire «The teacher reading to implementation of innovation» on Google-disk. The moderator formed the summery table with the results of person estimation and made public for all experts. For clarity of obtained results, it suggested to build a histogram and «petal» diagram with using ICT for detected the highest and the lowest indicators. The article proposed information and technologic mechanism to install the efficiently of certain aspects of teacher activity in particular during his attestation. В статье очерчена актуальность проведения экспертного оценивания в сфере образования Новой украин- ской школы и в частности профессиональной деятельности педагога. Определена суть экспертного оценивания как метода получения обобщенной информации, динамического процесса, который изменяется, модернизиру- ется и является мерилом улучшения эффективности образовательной деятельности. Разработан алгоритм поэтапной организации экспертного оценивания деятельности педагога в учреждении среднего образования. Предложена карта оценки (самооценки) способности специалиста к инновационной деятельности. Для обеспе- чения объективности процесса экспертного оценивания предложен механизм оценивания деятельности педаго- га с использованием ИКТ на примере оценивания готовности педагога к внедрению инноваций. |
|
Date |
2017-05-25
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/20506/1/O_Ivanycka_A_Panchenko_G_Panchenko_EODP_ZSO_V_IKT.pdf
Іваницька, Ольга та Панченко, Алла Гнатівна та Панченко, Ганна Василівна (2017) Експертне оцінювання діяльності педагога в закладі середньої освіти з використанням ІКТ The pedagogical process: theory and practice. с. 107-113. ISSN 2412-0154 |
|