Запис Детальніше

Professional reflection of psychology students: the way of enchancement

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20467/
 
Title Professional reflection of psychology students: the way of enchancement
Професійна рефлексія студентів-психологів: програма розвитку
Профессиональная рефлексия студентов-психологов: программа развития
 
Creator Сергєєнкова, Оксана Павлівна
Канюка, Інна Олександрівна
 
Subject Erih Plus
Index Copernicus
Scopus
 
Description The present article concentrates on the way of working out the program of effective intervention of professional reflection in psychology students. Five stages of study are presented. In the first step, on the literature review the designation of professional reflection was defined as set of structure components: prognostic thinking, reflexivity, positive professional identity and agency. In the second step, on the empirical studies the external and internal factors of professional reflection were selected and examined among the group of professional psychologists (N=54). The analysis of empirical data of professional reflection factors and the level of its formation in the psychology professionals has made it possible to clearly identify the basic conditions for the intervention program «Professional reflection development» and its effect among the psychology students. Only twenty five students (N=25) were self-selected in an 12-week intervention program forming the intervention group (IG). There are four studies of the program: cognitive, personality-related, motivational and emotional-volitional. All of them contain interactive, workshops, webinars, art-cases. Rest of the students (N=28) formed control group (CG). The results obtained in both students groups, and appeared differences between them were further analyzed and explained.
В данной статье основное внимание уделяется способу разработки программы развития профессиональной рефлексии у студентов-психологов. Представлены пять этапов исследования. На первом этапе был определен термин профессиональной рефлексии как набор структурных компонентов, а именно прогностическое мышление, рефлексивность, позитивная профессиональная идентичность и субъективность. На втором этапе, в результате эмпирического исследования, были отобраны и исследованы внешние и внутренние факторы профессиональной рефлексии среди группы профессиональных психологов (N = 54). Анализ эмпирических данных о факторах профессиональной рефлексии и уровне ее формирования у профессиональных психологов позволил четко определить основные условия для программы «Развитие профессиональной рефлексии» и установить ее влияние среди студентов-психологов. Только двадцать пять студентов (N = 25) добровольно приняли участие в 12-недельной программе развития (ЭГ). Существует четыре блока программы: когнитивный, личностный, мотивационный и эмоционально-волевой. Все они содержат интерактивные семинары, вебинары, психологические арт-техники. Остальная часть студентов (N = 28) сформировала контрольную группу (КГ). Результаты, полученные в обеих студенческих группах, и появившиеся различия между ними были дополнительно проанализированы и объяснены.
Дана стаття зосереджена на розробці програми розвитку професійної рефлексії серед студентів-психологів. Дослідження складається з п'яти етапів. На першому етапі визначено структуру поняття професійної рефлексії, що складається з таких компонентів, як прогностичність мислення, рефлексивність, позитивна професійна ідентичність та субєктивність. На другому етапі, в межах емпіричного дослідження, що відбулося серед професійних психологів (N = 54) обрано та досліджено зовнішні та внутрішні фактори професійної рефлексії. Аналіз емпіричних даних дозволив визначити фактори розвитку професійної рефлексії та рівні його формування серед психолгів-професіоналів, що дозволило чітко визначити основні умови для програми «Розвиток професійної рефлексії». Лише двадцять п'ять студентів (N = 25) самостійно прийняли рішення щодо участі у 12-тижневій програмі розвитку (ЕГ). Програма включає пізнавальний, особистісний, мотиваційний та емоційно-вольовий
блоки. Всі вони містять інтерактивні семінари, вебінари, арт-техніки. Решта студентів (N = 28) сформували контрольну групу (КГ). Результати, отримані в обох групах студентів, були додатково проаналізовано.
 
Publisher Wydawnictwo Adam Marszałek
 
Date 2017-10
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20467/1/I_Serhieienkova_I_Kaniuka_TNER_49_IL.pdf
Сергєєнкова, Оксана Павлівна та Канюка, Інна Олександрівна (2017) Професійна рефлексія студентів-психологів: програма розвитку The New Education Review (3). с. 273-285. ISSN 1732-6729