Запис Детальніше

Теоретико-методичний аналіз організації педагогічної практики: вітчизняний та зарубіжний досвід

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20554/
 
Title Теоретико-методичний аналіз організації педагогічної практики: вітчизняний та зарубіжний досвід
Теоретико-методический анализ организации педагогической практики: отечественный и зарубежный опыт
Theoretical and Methodological Analysis of Organization of Pedagogical Practice: Native and Foreign Experience
 
Creator Нечипоренко, Катерина Петрівна
Кипиченко, Наталія Сергіївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті здійснено історико-педагогічний аналіз стану педагогічної практики у вітчизняних вищих навчальних закладах і визначено види практик. Розкрито особливості впровадження нової стратегії підготовки вчителів початкової школи, яка ґрунтується на вітчизняному та європейському досвіді, а також сучасних інноваційних наукових розробках. Проаналізовано нормативно-правові документи, які регулюють організацію педагогічної практики студентів у школі. Охарактеризовано професійну підготовку вчителів у вищих педагогічних навчальних закладах Німеччини.
В статье осуществлен историко-педагогический анализ педагогической практики в отечественных высших учебных заведениях и определены виды практик. Раскрыты особенности внедрения новой стратегии подготовки учителей начальной школы, основанной на отечественном и европейском опыте, а также современных инновационных научных разработках. Проанализированы нормативно-правовые документы, регулирующие организацию педагогической практики студентов в школе. Охарактеризовано профессиональную подготовку учителей в высших педагогических учебных заведениях Германии.
The article deals with the historical and pedagogical analysis of the state of pedagogical practice in Ukrainian higher educational institutions. It was established that pedagogical practice arose in the 70's of the 18th century, since the first attempts to train teachers in gymnasiums, seminaries, special schools and universities. It was found out that in the 60's of the 20th century practical training of students provided such types of pedagogical practice as: socio-pedagogical; summer in the camp for children; educational; production; pedagogical in the workplace of the teacher.
The Regulations on the practice of students of higher educational institutions of Ukraine and the curriculum for the preparation of future teachers of elementary school (2010-2011) (Bachelor's Degree) of the Pedagogical Institute of the Borys Grinchenko Kyiv University have been analyzed. Types of pedagogical practice are defined: educational (psychological and pedagogical) (III course); pedagogical (summer) (III course); pedagogical (production) (IV course); pedagogical (industrial) (IV course).
A notable measure of Ukraine's implementation of European educational principles is that, according to the curriculum for the training of students of the specialty 013 Primary education, which was approved in 2017 by the Borys Grinchenko Kyiv University, pedagogical practice is conducted throughout all years of the study. According to the curriculum, different types of practices are distinguished, such as: educational (psychological and pedagogical) practice (II course); educational (propadeutic) (II course); educational (educational partnership) (III course); industrial (teaching methodical practice) (III course); practice (person-professional formation) (IV course, throughout the school year).
Teachers' professional training in higher educational institutions of Germany is described. It has been established that the teacher training has two stages: university studies (before the First State Examination) and two years of pedagogical practice (for the Second (Final) State Examination). During a three-years university training, a significant part of the study hours is put into practice at school, which organized in two forms: tadespractice and blockpractice. Each future teacher must go through a referendariat before receiving a diploma.
 
Publisher Інститут проблем виховання НАПН України, 2017
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20554/1/K_Nechiporenko_N_Kipichenko_TMPVDUM_21_2017.pdf
Нечипоренко, Катерина Петрівна та Кипиченко, Наталія Сергіївна (2017) Теоретико-методичний аналіз організації педагогічної практики: вітчизняний та зарубіжний досвід Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді збірник наукових праць (21). с. 275-286. ISSN 2308-3778