Запис Детальніше

Estimation of the adaptive potential of cardiovascular system of 1 year students

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20558/
http://journals.uran.ua/sr_edu/issue/viewIssue/6792/2601
 
Title Estimation of the adaptive potential of cardiovascular system of 1 year students
Оцінка адаптаційного потенціалу серцево-судинної системи студентів 1 курсу
Оценка адаптационного потенциала сердечно-сосудистой системы студентов 1 курса
 
Creator Дерека, Тетяна Григорівна
Туманова, Валентина Миколаївна
Бистра, Ірина Ігорівна
Гацко, Олена Володимирівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The article determines the state of the adaptive potential of the
cardiovascular system and health status of student youth. It was
established, that there is observed the general regularity of the
increase of cardiovascular diseases, worsening of functional
reserves of the organism, decrease of the physical preparation
level. It was noted, that according to WHO data, the absence of
physical activity is considered today as the forth main risk factor
as to the mortality level throughout the world. It is indicated,that up to 90 % of pupils and students have deviations in health
status, 30–50 % of them – unsatisfactory physical preparation.

There is studied the adaptive potential of the cardiovascular sys-
tem of students of 1 year at the beginning and at the end of the

academic year. There was established the high dependence of the

adaptive potential of the cardiovascular system on the systolic ar-
terial pressure (r=0,77). The essential dependence of the adaptive

potential of the cardiovascular system on the diastolic arterial
pressure (r=0,69) and heart rate is traced (r=0,40). The changes
of the adaptive potential of the cardiovascular system are studied.

The number of persons with the satisfactory adaptation level in-
creased from 58,75 % to 86,25 %. The number of female students

with the observed strain of adaptation mechanisms at the end of
the academic year became 13,75 % compared with 17,5 % at the

beginning of the academic year. Male students with the unsatis-
factory adaptation and adaptation disturbance were not observed

for the end of the academic compared with its beginning (13,75 %

and 10 % respectively). The practical recommendations as to in-
dependent activities were given: 50–60 minutes, 3–5 times a week

must be devoted to walking, running, slaps on a skipping rope,
bicycling, movable games (football, basketball, tennis, volleyball,
badminton), movement with a rhythmic music, aerobics
У статті визначено стан дослідженості адаптаційного потенціалу серцево-судинної системи та ста-
ну здоров’я студентської молоді. Охарактеризовано такі терміни, як «адаптація», «адаптаційно-
пристосувальна діяльність серцево-судинної системи організму». Досліджено адаптаційний потенціал
серцево-судинної системи студентів І курсу на початок та на кінець навчального року. Надано практичні рекомендації щодо самостійних занять руховою активністю
В статье определено состояние изученности адаптационного потенциала сердечно-сосудистой системы и ста-
на здоровье студенческой молодежи. Охарактеризованы такие термины, как «адаптация», «адаптацийно-
приспособительная деятельность сердечно-сосудистой системы организма ». Исследована адаптационный потенциал
сердечно-сосудистой системы студентов I курса на начало и конец учебного года. Даны практические рекомендации относительно самостоятельных занятий двигательной активностью
 
Publisher НВП ПП «Технологічний Центр» Державний вищий навчальний заклад "Університет менеджменту освіти"
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20558/1/T_Dereka_Tumanova_I_Bystra_E_Hatsko_SR_10_FZFVS.pdf
Дерека, Тетяна Григорівна та Туманова, Валентина Миколаївна та Бистра, Ірина Ігорівна та Гацко, Олена Володимирівна (2017) Оцінка адаптаційного потенціалу серцево-судинної системи студентів 1 курсу ScienceRise: Pedagogical Education (10). с. 13-17. ISSN 2519-4984, 2519-4976