Запис Детальніше

Vyshnytska Iuliia. Mythological scenarios in modern literary and journalistic discourses. – Manuscript. Dissertation for the doctor of philology science degree in specialities 10.01.06. – Theory of Literature; 10.01.01 – Ukrainian Literature. – Borys Grinchenko Kyiv University. – Kyiv, 2016.

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/20660/
http://elibrary.kubg.edu.ua/18241/1/%D0%92%D0%B8%D1%88%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D0%B0%D0%B9%D1%82.pdf
 
Title Vyshnytska Iuliia. Mythological scenarios in modern literary and journalistic discourses. – Manuscript.
Dissertation for the doctor of philology science degree in specialities 10.01.06. – Theory of Literature; 10.01.01 – Ukrainian Literature. – Borys Grinchenko Kyiv University. – Kyiv, 2016.
Вишницька Ю.В. Міфологічні сценарії в сучасному художньому та публіцистичному дискурсах. – На правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук зі спеціальностей 10.01.06 – теорія літератури; 10.01.01 – українська література. – Київський університет імені Бориса Грінченка. – Київ, 2016.
Вышницкая Ю. В. Мифологические сценарии в современном художественном и публицистическом дискурсах. – На правах рукописи.
Диссертация на соискание ученой степени доктора филологических наук по специальностям 10.01.06 – теория литературы; 10.01.01 – украинская литература. – Киевский университет имени Бориса Гринченко. – Киев, 2016.
 
Creator Вишницька, Юлія Василівна
 
Subject Дисертації
 
Description For the first time, a semiotic model of mythological scenario on the basis of modern Ukrainian literature was substantiated and evaluated, problem field of issues, linked with its definition and description was outlined, relevant algorithms for its reading and decoding were discovered. For the first time literary concept of mythological scenario was introduced into scientific circulation as semiotic construct with mythologically compressed traditional plots, images and motives, subordinated to special role function of keeping scenic code, algorithm of actions, constantly being autogenerated semantically and recreating genes of precedent paradigms in idiostyles variations. Mythical plots with certain mythologeme/mythomotive dominant (mythical plot invariant, such as beginning, end, Paradise, initiation, opposition etc.) combine in mythological scenario, modelling conflict algorithm with dynamic, variable strong positions and constant archetypical-mythologemical core. Fenomenality, universality and intersemioticity of mythological scenario are based on its ability to keep in mythologemes concentrated mythical plot, projecting variants of event and behaviour. Literary and journalistic discourses unfold / hide mythological scenarios, appealing to receptive alphabet of mythological message readers.
Literary typology of mythological scenarios was proposed, based on semiotic approach. Algorithms of modeling of different types of scenarios were found: symbolic and simulation mythomodels (represented by literary and journalistic discourses respectively) are realized on three – mega-, macro- and micro- – levels. This three-level construct is universal for all discourses, only nuances of functioning are different. Mega-mythoscenarios are represented by scenarios of nuclear and oppositive types. Nuclear type is explicated by scenarios (key for world mythologies) of beginning and end, which are megaconstructs with property of textual multivariant. They model open series of micro-scenario text duplicates. Oppositive type reflects universal binary worldview system. Macro-mythoscenarios, symbolic mythomodel of dominant-peripheral type, are represented by two-focal and three-focal macroconstructs. Two-focus dominant-peripheral mythological models are explicated by mythoscenarios of lost and found Paradise: with dominant mythologeme “Paradise” and mirrored peripheral element: founding and loosing of Paradise. Paradise acts as mythologeme with bold contrast bisemia through auxiliary components: lost/found. Both scenarios reflect key myths: cosmological and eschatological. Three-focus mythological model is represented by initiation macroscenario with key components united by mythologeme of way: “return to chaos” (transition to unusual state), probation and strict initiation transformation. Semiotic simulative mythomodel is represented by macroscenario of dominant-peripheral type of pseudoinitiation and megascenario of oppositive type: scenarios of opposition, resistance and so on.
Individual author’s interpretations of mythological scenarios as symbolic mythomodel manifestation was explored. Scenario variations of initiation ritual, cosmogony, eschatological, twins myths in literature on XX–XXI border were defined. Multivariant idiostyle treatment of sacral mythoscenarios with definition of correlative links between precedent mythoscenarios and neomythological idiostyle models were substantiated.
Simulative semiotic model of mythoscenario based on journalistic texts of «Krytyka» magazine was analyzed. It has property of fragmentation, empty components, inclusive pseudomythological components, simulacrum in microstructure, that provokes actualization of mythological scenario of pseudo- or rudimentary initiation, pseudomythoscenario of duel (with pseudo-hero as fictive actant of action algorithm and pseudoopposition as provocation of desacralized/demythologized opposition). Megamythoscenarios of oppositive type – opposition – were investigated in journalistic texts by cluster analysis: with differentiation of mythologeme coordinates of Other, Enemy, Sacrifice etc. in theme discourse clusters and analyzed through prism of memory/forgetting, corporeality, language, name, self- and national identity.
У дисертації створено семіотичну модель міфологічних сценаріїв сакрально-символічного та симулятивного типів, з’ясовано основні текстові стратегії реміфологізації, деміфологізації як прояви неоміфологізму в сучасному художньому та публіцистичному дискурсах, окреслено проблемне поле питань, пов’язаних із дефініцією та дескрипцією міфологічних сценаріїв, віднайдено релевантні алгоритми їх прочитання та дешифрування. Вперше введено до наукового обігу літературознавче поняття міфологічного сценарію як семіотичного конструкту; запропоновано літературознавчу типологію міфосценаріїв, в основі якої лежить семіотичний підхід: символічна й симулятивна міфомоделі (репрезентовані художнім і публіцистичним дискурсами відповідно) реалізуються на трьох – мега-, макро- і мікро- – рівнях. Цей трирівневий конструкт є універсальним для всіх дискурсів, відмінними є лише особливості його функціонування та репрезентації. Мегаміфосценарії представлено сценаріями ядерного й опозитивного типів. Макроміфосценарії – символічна міфомодель домінантно-периферійного типу – репрезентуються двофокусними й трифокусними макроконструктами. Двофокусні домінантно-периферійні міфологічні моделі експліковано міфосценаріями віднайденого/втраченого Раю (із міфологемою-домінантою «Рай» і дзеркальним периферійним елементом: віднаходження/втрата Раю) та братовбивства (з міфосюжетною домінантою та константними периферійними модулями: мотивами злочину/вбивства й покарання/спокути). Трифокусна міфологічна модель репрезентована макросценарієм ініціації з актуалізованими компонентами, об’єднаними міфологемою Шляху: «повернення до хаосу» (перехід у незвичний стан), випробування й власне ініціаційне перетворення. Семіотичну симулятивну міфомодель представлено макросценарієм псевдоініціації й мегасценаріями опозитивного типу: протистояння та спротиву.
В диссертации создана семиотическая модель мифологических сценариев сакрально-символического и симулятивного типов, рассмотрены основные текстовые стратегии ремифологизации, демифологизации как свидетельство неомифологизма в современном художественном и публицистическом дискурсах, очерчено проблемное поле вопросов, связанных с дефиницией и дескрипцией мифологических сценариев, найдены релевантные алгоритмы их прочтения и дешифровки. Впервые введено в научный оборот литературоведческое понятие мифологического сценария как семиотического конструкта; предложена литературоведческая типология мифосценариев, в основе которой лежит семиотический подход: символическая и симулятивная мифомодели (репрезентированные художественным и публицистическим дискурсами соответственно) реализованны на трех – мега-, макро- и микро- – уровнях. Этот трехуровневый конструкт является универсальным для всех дискурсов, отличается лишь особенностями его функционирования и репрезентации. Мегамифосценарии представлены сценариями ядерного и оппозитивного типов. Макромифосценарии – символическая мифомодель доминантно-периферийного типа – репрезентирована двухфокусными и трехфокусными макроконструктами. Двухфокусные доминантно-периферийные мифологические модели эксплицированы мифосценариями обретенного/потерянного Рая (с мифологемой-доминантой «Рай» и зеркальным периферийным элементом: обретение/потеря Рая) и братоубийства (с мифосюжетной доминантой и константными периферийными модулями: мотивами преступления/убийства и наказания/искупления). Трехфокусная мифологическая модель репрезентирована макросценарием инициации с актуализированными компонентами, объединенными мифологемой Пути: «возвращение в хаос» (переход в необычное состояние), испытания и собственно инициационное превращение. Семиотическая симулятивная мифомодель реализована макросценарием псевдоинициации и мегасценариями оппозитивного типа: противостояния и сопротивления.
 
Date 2016
 
Type Автореферат дисертації
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/20660/1/Vyshnytska_Dissertation_doctor%20of%20philology%20science_2017.pdf
Вишницька, Юлія Василівна (2016) Вишницька Ю.В. Міфологічні сценарії в сучасному художньому та публіцистичному дискурсах. – На правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук зі спеціальностей 10.01.06 – теорія літератури; 10.01.01 – українська література. – Київський університет імені Бориса Грінченка. – Київ, 2016. Доктор thesis, Київський університет імені Бориса Грінченка.