Запис Детальніше

Проблема диференціації навчання у дослідженнях українських учених та науковців ближнього зарубіжжя

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708703/
 
Title Проблема диференціації навчання у дослідженнях українських учених та науковців ближнього зарубіжжя
The problem of differentiated learning in in studies of Ukrainian and neighboring countries scientists
Проблема дифференциации обучения в исследованиях ученых Украины и ближнего зарубежья
 
Creator Шпарик, Оксана Михайлівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description В статті на основі аналізу наукової літератури узагальнено різні підходи до понять «диференціація навчання», «диференційоване навчання», а також конкретизовано зміст дотичних до диференційованого навчання понять. Розглянуто сутність, концептуальні основи диференційованого навчання, визначено його головну мету, цілі, результати та основні критерії ефективності. Охарактеризовано основні види і форми диференційованого навчання в сучасній школі, а також представлено напрями та рівні освітньої диференціації.
One of the trends of modern education is the focus on human personality. This orientation is reflected in the fact that it is becomes important for modern school not only knowledge and skills that the students should get, but the disclosure of their personal potential, creating situations of choice and success, allowing the students to find their way learning and development. Note the individual characteristics of personality in the process of mastering knowledge, abilities and skills in the conditions of comprehensive school possible through differentiated instruction, which is based on a national educational program, sets a class of students the same for all cognitive problem solving to which they go different ways.
In this connection the problem of differentiation is in the focus of the pedagogical community, it is associated with renewal and further development of the school, overcoming outdated teaching methods, with development of the children's individuality based on the principles of humanization and democratization.
The essence, conceptual foundations of differentiated instruction, the main criteria of its effectiveness are disclosed in the article. The content of definitions which relevant to differentiated learning are concretized in the article.
The main types and forms of differentiated teaching in modern school, the directions and levels of educational differentiation are characterized. It was found that in the modern school the most widely used two lines of differentiation for individual psychological characteristics of children: the level of mental development and the area of interest (profile).
It also was proved that differentiated teaching is an effective means of improving the quality of education, development of skills, aptitudes and interests of students, intensification of their cognitive activity.
В статье на основе анализа научной литературы обобщены различные подходы к понятиям «дифференциация обучения», «дифференцированное обучение», а также конкретизировано содержание понятий, касающихся дифференцированного обучения. Рассмотрены сущность, концептуальные основы дифференцированного обучения, определены его цели, результаты и основные критерии эффективности. Охарактеризованы основные виды и формы дифференцированного обучения в современной школе, а также представлены направления и уровни образовательной дифференциации.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708703/1/%D0%A3%D0%9F%D0%96%20%E2%84%964%2C%202015_%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B0%20%D0%B4%D0%B8%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%BD%D0%B0%25D.pdf
- Шпарик, Оксана Михайлівна (2015) The problem of differentiated learning in in studies of Ukrainian and neighboring countries scientists Український педагогічний журнал, 4. ISSN 2411-1317