Запис Детальніше

COOPERATION BETWEEN EUROPEAN UNION MEMBER STATES IN THE FIELD OF CRIMINAL JUSTICE

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title COOPERATION BETWEEN EUROPEAN UNION MEMBER STATES IN THE FIELD OF CRIMINAL JUSTICE
СПІВРОБІТНИЦТВО ДЕРЖАВ-ЧЛЕНІВ ЄВРОПЕЙСЬКИХ СОЮЗУ У СФЕРІ КРИМІНАЛЬНОГО ПРАВА
СОТРУДНИЧЕСТВО МЕЖДУ ГОСУДАРСТВАМИ-ЧЛЕНАМИ ЕВРОПЕЙСКОГО СОЮЗА В ОБЛАСТИ УГОЛОВНОГО ПРАВОСУДИЯ
 
Creator Jakulin, Vid; Люблянський університет
 
Subject Eurojust; Europol; European Union; OLAF; cooperation between judicial authorities
343.2/.7
Євроюст; Європол; Європейський Союз; ОЛАФ; співробітницво між судовими органами
343.2/.7
Евроюст; Европол; Европейский Союз; ОЛАФ; сотрудничество между судебными органами
343.2/.7
 
Description The author presents in his paper the competences and objectives of Eurojust, the functioning of this body and the cooperation of Eurojust with other agencies. Eurojust is a body of the European Union, whose task is to encourage and improve the coordination and cooperation between competent judicial authorities of Member States. This body has its legal personality and was established by the EU Council Decision in 2002. This Decision was amended in 2003 and 2009. Eurojust does not deal with all sorts of crime, because it was established with a view to reinforcing the fight against serious crime. The general competence of Eurojust covers all types of crime and offences in respect of which Europol is at all times competent. The competence of Europol is defined in the Article 4 of the EU Council Decision setting up the European Police Office (Europol) and in the Annex to this decision. Pursuant to this provision and its annex, the Europol is competent for organised crime, terrorism and other serious forms of crime, listed in the Annex to the Decision and which affect in such a degree two or more Member States that it urges, due to the extent, importance and consequences of criminal offences a joint action of Member States. In the Annex to the Decision are listed criminal offences which are within the competence of Europol and consequently also within the competence of Eurojust. Eurojust is competent for the offences on the territory of all Member States. Eurojust may assist also in criminal matters at the request of a Member State’s competent authority in which is involved a non-Member State, but only in the case when an agreement establishing cooperation with a non-Member state has been concluded or when this assistance is absolutely necessary. In the context of its functioning, Eurojust pursues the following objectives: (a) to stimulate and improve the coordination between the competent authorities of the Member States in the investigations and prosecutions in the Member States, taking into account any request emanating from a competent authority of a MemberState and any information provided by any body competent by virtue of provisions adopted within the framework of the Treaties; (b) to improve cooperation between the competent authorities of the Member States, in particular by facilitating the execution of international mutual legal assistance and the implementation of legal instruments which implement the principle of the mutual recognition; (c) to support otherwise the competent authorities of the Member States in order to render their investigations and prosecutions more effective. Eurojust is composed of 28 members who consists the College. Eurojust is composed of one national member seconded by each MemberState in accordance with its legal system, being a prosecutor, judge or police officer of equivalent competence. Member States have to ensure a continual and efficient participation in achieving objectives of Eurojust pursuant to Article 3. Eurojust has proved successful since its establishment and has gained a high degree of trust among the Member States. It is important that it enables besides the cooperation between the Member States also the cooperation with the institutions, authorities and agencies of the European Union and also the cooperation with the third states (non-Members) and organisations. It has to be specially stressed that the cooperation between different organisations and states in the prosecution of international crime is of utmost importance.
У своїй роботі автор подає завдання та цілі Євроюсту, функції цього органу та співпрацю з іншими установами. Євроюст є органом Європейського Союзу, завданням якого є заохочення та покращення координації та співпраці між компетентними судовими органами держав-членів. Цей орган має правосуб'єктність і був заснований Рішенням Ради ЄС у 2002 році. Це рішення було змінено у 2003 та 2009 роках.Євроюст не має справу з усіма видами злочину, оскільки він був створений з метою посилення боротьби з серйозними злочинами. Компетенція Європолу визначена у статті 4 Рішення Ради ЄС про створення Європейського поліцейського управління (Європолу) та у додатку до цього рішення. Відповідно до цього положення та додатків до нього. У Додатку до Рішення зазначені кримінальні правопорушення, що входять до сфери компетенції Європолу, а отже, також у межах компетенції Євроюсту.Євроюст є компетентним у вчиненні правопорушень на території усіх держав-членів. Євроюст може також допомагати у кримінальних справах на вимогу компетентного органу держави-члена, в якому залучена держава-нечлена, але лише у випадку, коли була укладена угода про встановлення співпраці з країною, яка не є її членом, або коли ця допомога необхідна.
В своей работе автор подает задачи и цели Евроюста, функции этого органа и сотрудничество с другими учреждениями. Евроюст является органом Европейского Союза, задачей которого является поощрение и улучшения координации и сотрудничества между компетентными судебными органами государств-членов. Этот орган правосубъектность и был основан Решением Совета ЕС в 2002 году. Это решение было изменено в 2003 и 2009 годах.Евроюст не имеет дело со всеми видами преступления, поскольку он был создан с целью усиления борьбы с серьезными преступлениями. Компетенция Европола определена в статье 4 Решение Совета ЕС о создании Европейского полицейского управления (Европола) и в приложении к этому решению. Согласно этому положению и приложений к нему. В Приложении к Решению указанные уголовные преступления, которые входят в сферу компетенции Европола, а следовательно, также в пределах компетенции Евроюста.Евроюст компетентен в совершении правонарушений на территории всех государств-членов. Евроюст может также помогать в делах по требованию компетентного органа государства-члена, в котором вовлечена государство-нечлена, но только в случае, когда было заключено соглашение об установлении сотрудничества со страной, которая не является ее членом, или когда эта помощь необходима.
 
Publisher Національний Авиаційний Університет
 
Contributor


 
Date 2016-04-11
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/UV/article/view/10048
 
Source Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право»; Том 1, № 38 (2016); 174-182
Scientific works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law"; Том 1, № 38 (2016); 174-182
Научные труды Национального авиационного университета. Серия: Юридический вестник "Воздушное и космическое право»; Том 1, № 38 (2016); 174-182
 
Language en