Підходи до визначення поняття професійної компетентності на засадах лідерства в сучасній психологічній теорії
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/20971/
http://elite-journal.org/zmist-4/ 978-617-7288-08-03 |
|
Title |
Підходи до визначення поняття професійної компетентності на засадах лідерства в сучасній психологічній теорії
Approaches to the definition of professional competence on the basis of leadership in modern psychological theory. |
|
Creator |
Міляєва, Валерія Робертівна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
В умовах нагальної потреби підвищення ефективності розвитку професійної освіти психологічна наука прагне до пошуку й глибинного аналізу основних механізмів і способів впливу на розвиток професійної компетентності. Одним з найефективніших способів є імплементація лідерських засад у структуру професійної компетентності. В публікації розглядаються наукові підходи до визначення психологічного змісту поняття професійної компетентності. Представлено теоретичні висновки щодо включення лідерства у структуру професійної компетентності. Наведено приклади компонентів структурної моделі професійної компетентності. Обґрунтовано залежність вдосконалення базових компетенцій фахівця із розвитком його лідерського потенціалу. In terms of progressive social transformations have changed requirements for the professional personality. In particular, to ensure professional achievements it is necessary to : be ready to make independent, fast, effective decisions; ability to analyze alternatives; the implementation of influence, etc. There is an urgent need to improve the overall content of professional competence. One of the most effective ways is the implementation of leadership principles in the structure of professional competence. The traditional view of scientists (teachers and psychologists) on the structure of professional competence involves the incorporation of certain components: motivational, cognitive, behavioral, emotionally-regulatory and others. J. Raven has developed a model of professional competence, originality which is associated with the recognition of the heterogeneity of the key factors and the cumulative nature of its main components. The author first emphasizes the ability of a competent individual to achieve significant goals and be largely independent of the social environment. So, it´s about leadership potential – socially-psychological properties of personality, which reflects the ability of the individual , regardless of the situation successfully implement leadership in professional activities. |
|
Date |
2017-05-11
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/20971/1/MILYAYeVA_Pidchody_do_vyznachennja_profesiinoi_kompetentnosti.pdf
Міляєва, Валерія Робертівна (2017) Підходи до визначення поняття професійної компетентності на засадах лідерства в сучасній психологічній теорії International Scientific Journal of Universities and Leadership., 1 (1). с. 1-10. ISSN 2520-6702 |
|