Запис Детальніше

Методи активного навчання: нові можливості дистанційної професійної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708859/
 
Title Методи активного навчання: нові можливості дистанційної професійної освіти
Методы активного обучения: новые возможности дистанционного профессионального образования
Methods of active learning: new opportunities for distance vocational education
 
Creator Петренко, Лариса Михайлівна
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
004.7 Computer communication. Computer networks
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Проаналізовано стан використання дистанційного навчання педагогами професійно-технічних навчальних закладів у процесі професійної підготовки кваліфікованих робітників. Виявлено, що майже половина опитаних викладачів використовують епізодично або намагаються використовувати дистанційне навчання. За результатами проведення SPOT-проблемно-резервного аналізу використання технологій дистанційного навчання кваліфікованих робітників в ПТНЗ виявлена зацікавленість педагогів у впровадженні активних методів при використанні різних хмарних сервісів та платформ. Здійснено теоретичний аналіз наукових здобутків вітчизняних і зарубіжних авторів і педагогічного досвіду, за результатами якого виокремлено найбільш доцільні для використання в системі професійно-технічної освіти.
У статті акцентується увага на різних підходах до класифікації активних методів навчання в теорії професійної педагогіки, адаптація яких має сьогодні місце в навчальних закладах; підкреслюється специфіка цих методів – обов’язкове врахування особливостей навчання на відстані, комплексного використання як педагогічних, так і організаційних засобів. Наведено приклади використання в професійній освіті різних активних методів при дистанційному навчанні: проблемна лекція, евристична бесіда, пошукова лабораторна робота, розв’язання ситуаційних задач, колективне і групове навчання, ситуативне моделювання, метод проектів, ділова гра тощо.
Особливу увагу автор приділяє необхідності підготовки педагогів до використання активних методів навчання в дистанційній професійній освіті, оскільки професіоналізм викладача є умовою грамотного розроблення активних методів навчання і забезпечення очікуваного результату.
Проанализировано состояние использования дистанционного обучения педагогами профессионально-технических учебных заведений в процессе подготовки квалифицированных рабочих. Почти половина опрошенных преподавателей используют эпизодически или пытаются использовать дистанционное обучение. По результатам проведения SPOT проблемно-резервного анализа использования технологий дистанционного обучения квалифицированных рабочих в ПТУ выявлена заинтересованность педагогов в реализации активных методов при использовании различных облачных сервисов и платформ. Осуществлен теоретический анализ научных достижений отечественных и зарубежных авторов и педагогического опыта, по результатам которого выделены наиболее целесообразные для использования в системе профессионально-технического образования активные методы обучения.
В статье акцентируется внимание на различных подходах к классификации активных методов обучения в теории профессиональной педагогики, адаптация которых имеет сегодня место в учебных заведениях; подчеркивается специфика этих методов – обязательный учет особенностей обучения на расстоянии, комплексного использования как педагогических, так и организационных средств. Приведены примеры использования в профессиональном образовании различных активных методов при дистанционном обучении: проблемная лекция, эвристическая беседа, поисковая лабораторная работа, решение ситуационных задач, коллективное и групповое обучение, ситуативное моделирование, метод проектов, деловая игра и др.
Особое внимание автор уделяет необходимости подготовки педагогов к использованию активных методов обучения в дистанционном профессиональном обучении, поскольку профессионализм преподавателя является условием грамотной разработки активных методов обучения и обеспечения ожидаемого результата.
There was analyzed the state of the use of distance learning by teachers of vocational and technical educational institution in the process of professional training of skilled workers. Almost half of the interviewed teachers occasionally use or try to use distance learning. According to the results of the SPOT-problem-reserve analysis of the use of distance learning technologies of training of skilled workers in vocational and technical educational institution, it is detected the interest of teachers in the implementation of active methods with the using of various cloud services and distance learning platforms. The theoretical analysis of scientific achievements of domestic and foreign authors and pedagogical experience is carried out, the results of which outlined the most appropriate for use in the system of vocational - professional education.
The article focuses on different approaches to the classification of active teaching methods in the theory of professional pedagogy, adaptation of which has a place in educational institutions now; stresses the specificity of these methods - compulsory consideration of the features of distance learning, complex use of both pedagogical and organizational means. Examples of using different active methods in vocational education in distance learning are given: problem lecture, heuristic conversation, search laboratory work, solution of situational tasks, collective and group training, situational simulation, project method, business game and more.
The author pays special attention to the necessity of training teachers to use active methods of teaching in distance vocational education, as the professionalism of the teacher is a prerequisite for the competent development of active teaching methods and the provision of the expected result.
 
Publisher Вид. Євенок О.О.
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708859/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9B%D0%9C_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%92%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Петренко, Лариса Михайлівна (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>) (2017) Methods of active learning: new opportunities for distance vocational education Scientific Herald of the Institute of Vocational Education of the National Academy of Sciences of Ukraine. Professional pedagogy (14). ISSN 2223-5752