Запис Детальніше

Формування професійної компетентності фахівця соціономічного профілю

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/21153/
 
Title Формування професійної компетентності фахівця соціономічного профілю
Development of professional competence of specialist of socionomic profile
Формирование профессиональной компетентности специалиста социономического профиля
 
Creator Гладкова, Валентина Миколаївна
 
Subject Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
 
Description У запропонованій статті розкрито сутність професійної компетентності фахівця соціономічного профілю. Професіоналізм фахівця соціономічного профілю полягає у високому рівні розвитку професійної компетентності, індивідуальних якостей та властивостей особистості. Розрізняють такі види професійної компетентності: спеціальну, соціальну, особистісну, індивідуальну, акмеологічну.
Формування професіоналізму фахівця соціономічного профілю потребує сформованості у нього аутопсихологічної компетентності, яка являє собою інтегральну здатність людини вибудову¬вати свій поступальний розвиток у різних сферах діяльності за умов постійного ускладнення задач і зростання рівнів досягнень. На основі алгоритму формування аутопсихологічної компетент¬ності нами була розроблена та апробована система акмеологічних розвивальних тренінгів.
The proposed article reveals the essence of professional competence of socionomic professional profile as a highest quality level of professionalism.
Professionalism of specialist of socionomic profile means the high level of professional competence, personal qualities and personality traits (among them a prominent place is occupied by acmeological invariants). There could be selected the following types of professional competence: special, social, personal, individual, asndacmeological. Development of professionalism of specialist of socionomic profile requires development of the auto-psychological competence, which is an integral human capacity to build a progressive development in various fields in conditions of constant increasing of tasks complexity and of target achievement levels that need to maximize of realization of psychological resources.
An effective development tool of acme-synergetic technologies for personal and professional self-development of managers of educational (higher educational) institutions is acme-futuring, that means foreseeing and active forecasting of relevant self-development, self-fulfillment and further towards ACME. Based on the algorithm of development of auto-psychological competence, there was developed and tested system of acmeological developmental trainings. Acmeological training is aimed primarily at creation of conditions for self-revelation of its participants for their self-investigation of ways to solve their own psychological and occupational problems, forecasting of their personal and professional development aimed at achievement of vertices (Acme) along this way.
В предлагаемой статье раскрыта сущность профессиональной компетентности специалиста социономического профиля. Профессионализм специалиста социономического профиля заключается в высоком уровне развития профессиональной компетентности, индивидуальных качеств и свойств личности. Различают следующие виды профессиональной компетентности: специальная, социальная, личностная, индивидуальная, акмеологическая.
Формирование профессионализма специалиста социономического профиля требует сформиро¬ванности у него аутопсихологической компетентности, которая представляет собой интегральную способность человека выстраивать свое поступательное развитие в различных сферах деятельности в условиях постоянного усложнения задач и роста уровней достижений. На основе алгоритма формирования аутопсихологической компетентности нами была разработана и апробирована система акмеологических тренингов развития.
 
Date 2017-10-31
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/21153/1/V_Hladkova_Neperervna%20osvita_Acmeology_studio.pdf
Гладкова, Валентина Миколаївна (2017) Формування професійної компетентності фахівця соціономічного профілю Неперервна освіта: акмеологічні студії (1). с. 47-54.