Запис Детальніше

Мистецька освіта в контексті нової педагогічної парадигми

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/21217/
 
Title Мистецька освіта в контексті нової педагогічної парадигми
 
Creator Олексюк, Ольга Миколаївна
 
Subject Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
 
Description У статті розглядається сутність сучасної парадигми, спрямованої на посилення практичної орієнтації та інструментального напряму освіти. З філософських позицій характеризується ситуація парадигмальних змін у мистецькій освіті. Доводиться необхідність подолання абсолютизації компетентнісного підходу і переходу на міждисциплінарні позиції в освіті. Нова педагогічна парадигма позиціонується як діалогічний/полілогічний варіант організації навчання у вищих мистецьких навчальних закладах.
В статье рассматривается сущность современной парадигмы, направленной на усиление практической ориентации и инструментального направления образования. С философских позиций характеризуется ситуация парадигмальных изменений в художественном образовании. Доказывается необходимость преодоления абсолютизации компетентностного подхода и перехода на междисциплинарные позиции в образовании. Новая педагогическая парадигма позиционируется как диалогический / полилогичного вариант организации обучения в высших художественных учебных заведениях.
The essence of modern paradigm, aimed to foster practical orientation and instrumental direction of the education is discussed in the publication. From the philosophical point the situations of paradigmatic changes in the Arts education is characterized. The necessity to overcome absolutization of competent approach and transition to multidisciplinary positions in education are proved. Competent approach in Arts education is somehow the precursor of new, practice-oriented educational paradigm, of new type of education, that responds to demands of modern society.
The change of paradigm happens under the influence of two interconnected factors: external (development of science) and internal (sustainability of views of scientists, professors, coaches) – the processes of self-development of educational system, that occurs due by the growth of innovational experience, that contradicts scientific principles of the old paradigm.
Important meaning in the frameworks of social-economic changes gets anthropo-measurablity in the education, aiming to anthropocentrism. In this regard we can assume that substantiation of anthropologic dimension of modern pedagogical reality and conceptualization of its discussiveness are percieved as the important conditions to overcome paradigmatic crisis in education. New pedagogical paradigm is positioned as dialogic/polylogic variant of organization of a teaching process in the higher arts educational institutions.
Dialogic communication it the process of professional preparation of professionals of arts direction principally changes positions of the members of educational process. The proposed conception of discussive learning aims to organize polyphony by engaging students to the activity, the main role of which plays socio-cultural norm. The existence of value-meaning aspect always considers taking decisions, situation of choice. Educational process is implemented in the conditions of intersubjective interconnection of a professor and a student with the usage of methods of discussion, round table, method of project, synectics, inversion etc. The forms of dialogue are getting into one spiritual-energetic source, giving by that to all the sides of the pedagogical process more emotional and moral power, value-content coloration.
Formation of value-content self-identification of students youth is realized along with acquaintance with mechanisms of self-regulation and self-actualization, that create new opportunities for the development of a personality.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/21217/1/O_Oleksiuk_MMVOD_2_IM_TMMM.pdf
Олексюк, Ольга Миколаївна (2017) Мистецька освіта в контексті нової педагогічної парадигми Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі (2). с. 3-7. ISSN 2518-766Х