Abstract |
Дисертація присвячена удосконалення методів підвищення ефективності експлуатації обладнання для видобування нафти, зокрема насосних штангових установок. Проведено аналіз сучасного стану досліджень у галузі забезпечення ефективної експлуатації верстатів-гойдалок. Розглянуто конструкції та особливості експлуатації верстатів-гойдалок і встановлено, що на вузли виконавчого механізму діють різні за величиною і напрямком статичні і динамічні зусилля, які суттєво змінюються за один цикл роботи механізму. Проведений структурний аналіз кінематичних схем виконавчих механізмів показав наявність надлишкових зв’язків, що призводить до виникнення додаткових навантажень, ударів у кінематичних парах, шуму і, як наслідок, до зменшення довговічності вузлів механізму. Проведено дослідження впливу динамічних похибок важільного механізму верстата-гойдалки на деформацію і переміщення його ланок. Встановлено, що поява похибки взаємного розміщення гілок кривошипа призводить до відхилення шатунів від вертикалі та взаємного відносного положення. Зміщення шатунів у вертикальній площині відбувається за рахунок їх пружної деформації. Окрім того, відхилення траєкторії траверси в горизонтальній площині призводить до закручування шатунів. Розроблено алгоритм для проведення кінетостатичного дослідження важільного механізму верстата-гойдалки, причому механізм розглядався як просторовий шестиланковий. На основі проведених досліджень розроблено структурні схеми виконавчих механізмів верстатів-гойдалок без надлишкових зв’язків, які дають можливість зменшити додаткові навантаження на ланки, що виникають внаслідок пружних деформацій шатунів. Відповідно до розроблених структурних схем запропоновано нові конструкції виконавчих механізмів верстатів-гойдалок. Розроблено систему діагностування технічного стану верстата-гойдалки та проведено експериментальні дослідження на діючій свердловині для виявлення динамічних похибок виконавчого механізму верстата-гойдалки і порівняння результатів з проведеними теоретичними розрахунками. |