Gender Aspect of Image Creating Strategy
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/21400/
https://du.lv/wp-content/uploads/2015/12/Valoda_2016_Drukatava.pdf |
|
Title |
Gender Aspect of Image Creating Strategy
Гендерный аспект имиджеобразующей стратегии Гендерний аспект іміджотворчої стратегії |
|
Creator |
Цапро, Галина Юріївна
|
|
Subject |
Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
|
|
Description |
The article deals with gender peculiarities of image creating strategy used by interviewees in television talk show Larry King Live on CNN. The strategy comprises tactics of image support and tactics of image change. Both tactics are implicit and explicit. The research shows that male and female interviewees have used different combinations of tactics and language units to create, support or/and defend their positive image, to present themselves in the right or desired way to the television audience. The gender variation is presented by heterogender, homogender female and homogender male set of tactics. Heterogender model consists of both implicit and explicit tactics of image support, whereas homogender female is represented by explicit tactics of image change and homogender male is represented by implicit tactics of image change.
В статье представлена имиджеобразующая стратегия респондентов в англоязычном телевизионном интервью программы Larry King Live с позиции гендерной лингвистики. Выделяются и анализируются тактики поддержки имиджа и тактики изменения имиджа, реализованные респондентами-мужчинами и респондентами-женщинами. Обе тактики являются имплицитными и эксплицитными. Исследование показывает, что респонденты-мужчины и женщины используют различные комбинации коммуникативных тактик и языковых средств для создания, поддержания и/или защиты своего позитивного имиджа, чтобы представить себя правильным или желаемым образом для телевизионной аудитории. Гетерогендерная модель представлена эксплицитными и имплицитными тактиками поддержки имиджа. Гомогендерная маскулинная – имплицитной тактикой изменения имиджа, а гомогендерная фемининная – эксплицитной тактикой изменения имиджа имиджеобразующей стратегии. У статті представлена іміджотворча стратегія респондентів в англомовному телевізійному інтерв'ю програми Larry King Live з позиції гендерної лінгвістики. Виокремлюються й аналізуються тактики підтримки іміджу і тактики зміни іміджу, реалізовані респондентами-чоловіками і респондентами-жінками. Обидві тактики є імпліцитними й експліцитними. Дослідження демонструє, що респонденти чоловіки і жінки використовують різні комбінації комунікативних тактик і мовних засобів для створення, підтримки іміджу. Гомогендерна маскулінна представлена імпліцитною тактикою зміни іміджу, а гомогендерна феміннінна - експліцитною тактикою зміни іміджу. |
|
Publisher |
Daugavpils : Daugavpils Universitātes Akadēmiskais apgāds "Saule"
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/21400/1/G_Tsapro_Valoda_2016_IF.pdf
Цапро, Галина Юріївна (2017) Гендерний аспект іміджотворчої стратегії VALODA. с. 204-209. ISSN 1691-6042/978-9984-14-788ñ8 |
|