Запис Детальніше

Підручник як провідний елемент джерельної бази історії вітчизняної дидактики фізики

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709104/
http://ipvid.org.ua/products/2017_2/article.php
 
Title Підручник як провідний елемент джерельної бази історії вітчизняної дидактики фізики
A textbook as a leading source of the history of national didactics of physics
 
Creator Головко, Микола Васильович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті висвітлюється проблема формування джерельної бази історії вітчизняної дидактики фізики як важливої умови здійснення історико-методичних досліджень. Обґрунтовується положення про те, що підручник є її провідним елементом, який репрезентує не лише підходи щодо структури та змісту курсу фізики, а й методичні системи його реалізації. Підручник фізики розглядається з позицій культурологічного підходу як джерело-продукт науково-освітньої діяльності на певному етапі розвитку освітньої системи та методичної думки.
Наголошується на тому, що підручник фізики як педагогічне явище та соціокультурний феномен виходить за межі традиційного його позиціонування як засобу навчання. Введено в науковий оббіг теорії та методики навчання фізики підручники-джерела, що не були вивченні та описані в історіографії окресленої проблеми. Уточнено періодизацію історії вітчизняного підручника фізики. Узагальнено та систематизовано результати підручникотворення на визначених етапах.
In the article, the problem of sources formation of the history of national didactics of physics is considered as an important condition for conducting a historical and methodological research. The statement that a textbook is its leading element that represents not only the approaches to the structure and the content of physics course but also the methodological system of its implementation is grounded. A physics textbook is viewed from the standpoint of sociocultural approach as a source of product-research and educational activities at some stage of the education system and methodological thought. It is highlighted that the physics textbooks as a pedagogical and sociocultural phenomenon goes beyond the traditional positioning as a learning tool. Textbooks-sources were introduced in the theory and methodology of teaching physics, which were not studied and described in the historiography of the outlined problem.
Periods of the history of the national physics textbook were specified. The results of creating textbooks at certain stages were generalized and systematized. It was demonstrated that the traditions of the national physics textbook are of holistic and systemic nature. The attention was paid at the fact that the features of this process have a profound socio-cultural context. The interdependence of intensity and trends of creating textbooks and processes of reforming the national education system was represented. The perspective directions and urgent problems of creating physics textbooks in the modernization of secondary education were determined.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709104/1/Golovko_PSP_2017_19.pdf
- Головко, Микола Васильович (2017) A textbook as a leading source of the history of national didactics of physics Проблеми сучасного підручника (19). pp. 79-92. ISSN 2411-1309