Запис Детальніше

Особливості методичної роботи з підручником із зарубіжної літератури в старшій школі

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/21329/
http://ipvid.org.ua/upload/iblock/a0f/a0f069bc0502792e441dfb05a8bddb45.pdf
978-966-544-404-5
 
Title Особливості методичної роботи з підручником із зарубіжної літератури в старшій школі
Особенности методической работы с учебником по зарубежной литературе в старшей школе
Peculiarities of methodical work with a foreign literature textbook in the high school
 
Creator Удовиченко, Лариса Миколаївна
 
Subject Index Copernicus
РИНЦ
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті розкриваються актуальні питання змісту, структури та використання підручника із зарубіжної літератури у навчально-виховному процесі старшої школи. Схарактеризовано структуру підручника як дидактичну систему, що не тільки забезпечуватиме розкриття змісту навчання, а й пропонуватиме специфічну модель освітнього процесу. Розкриваються методичні особливості роботи з підручником на різних етапах вивчення художнього твору. Доводиться, що врахування якісно нових підходів до роботи з підручником сприятиме цілеспрямованому формуванню компетентного учня-читача. Представлено методичні рекомендації щодо застосування підручника із зарубіжної літератури під керівництвом вчителя та самостійній роботі учнів
В статье рассматриваются актуальные вопросы содержания, построения и использования учебника по зарубежной литературе в учебно-воспитательном процессе в старшей школе. Характеризуется учебник как дидактическая система, которая не только раскрывает содержание образования, а и предлагает своеобразную модель образовательного процесса. Раскрываются методические особенности работы с учебником на разных этапах изучения художественного произведения. Обосновывается, что использование качественно новых подходов к работе с учебником способствует целенаправленному формированию квалифицированного ученика-читателя. Предлагаются методические рекомендации по использованию учебника по зарубежной литературе под руководством учителя и в самостоятельной работе учащихся
The article reveals the actual issues on the content, structure and use of the foreign literature textbook in the educational process of high school.
It is noted that the analysis of scientific and educational literature allows us to conclude that the assertion which was actual a decade ago as to the textbook should be not only a source of knowledge, but also a working book that teaches students to independently understand and firmly memorize the educational material and get new information on their own, mobilizes and turns their mental efforts in the right direction, should give way to a new understanding of the textbook, which will provide the formation of personality functions of the student, his individuality as a reader, development of reader qualities and skills and which will take into account the logic of the study of a work of fiction within the organization of educational activities of students in order to form a competent reader.
It is argued that the key to the effectiveness of the foreign literature textbook is a special didactic system in its base that not only provides for the disclosure of the content of learning, but also will offer a specific model of educational process.
When working with a textbook it is necessary to observe the fulfilment of some organizational requirements. The methodical peculiarities of work with a textbook at different stages of the study of a fiction work are revealed. It is proved that taking into account new approaches to work with a textbook will contribute to the purposeful formation of a competent student-reader. Methodical recommendations for using a foreign literature textbook under the teacher`s guidance and during the students' individual work are presented.
It is concluded that the textbook is intended to thoroughly disclose the content of educational material and present fiction literature as one of the types of art. Nowadays the textbook is
371
increasingly used as a learning tool, which loses the function of the main source of information and turns into a powerful motivator of reading activity.
Key words: high school; didactic system of the textbook; content of the textbook; structure of the textbook; stages of studying a work of fiction
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2017-11
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language uk
uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/21329/1/L_Udovychenko_PSP_19_IF.pdf
http://elibrary.kubg.edu.ua/21329/7/l_Udovychenko_PSP_19_IF.pdf
Удовиченко, Лариса Миколаївна (2017) Особливості методичної роботи з підручником із зарубіжної літератури в старшій школі Проблеми сучасного підручника (19). с. 362-371. ISSN 2411-1309/978-966-544-404-5