Запис Детальніше

Теоретичні підходи до дослідження інтелекту в геронтогенезі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709092/
 
Title Теоретичні підходи до дослідження інтелекту в геронтогенезі
Theoretical approaches to the scientific research of intelligence in gerontogenesis
 
Creator Кловаленко-Кобилянська, Ірина Генріхівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті розглянуто теоретичні підходи до дослідження інтелектуального розвитку в період геронтогенезу, відзначено, що названа проблема виражена в численних теоріях, низка положень яких передбачає наукові дискусії. Зазначено, що незважаючи на те, що проблема інтелектуального розвитку є однією з найбільш досліджуваних у сучасній психологічній науці, найменш дослідженими залишаються аспекти, пов’язані з розвитком інтелекту в період геронтогенезу і, зокрема, здатності людини до реалізації свого інтелектуального потенціалу в пізньому віці. Акцентовано увагу на необхідності мультинаукового підходу для вирішення означеної проблема, в тому числі, з боку геронтологів і геронтопсихологів.
Аналіз наукових робіт, присвячених особливостям інтелектуального розвитку людини в завершальний період онтогенезу, дає можливість зробити висновок про те, що, вивчаючи специфіку інтелектуального розвитку людини в пізньому віці, значна частина дослідників, відзначаючи тенденцію до зниження інтелектуальних здібностей в онтогенезі, ігнорує факт соціальної депривації людей пізнього віку в сучасному суспільстві, який може справляти вирішальний вплив на реалізацію людиною свого інтелектуального потенціалу в період старіння і старості. Результати аналізу наукової літератури за зазначеною вище темою дають можливість зробити висновок про те, що, дослідники розглядають інтелект, насамперед, як інструмент для отримання нових знань, про що свідчать численні тести на IQ, частина з яких не тільки виключають визначення вербальних здібностей людини і загальний рівень її ерудиції, а й ігнорують теорії про типи нервової системи, визначаючи як фактор успішності виконання завдань жорстко обмежений час їх виконання.
Актуальність розглядуваної проблеми зумовлена демографічними змінами, вираженими в тенденції до збільшення частки людей постпенсійного віку в соціумі і необхідністю, у зв’язку з цим, побудови суспільства психологічно комфортного співіснування для будь-якого віку.
В статье рассмотрены теоретические подходы к исследованию интеллектуального развития в период геронтогенеза, отмечено, что указанная проблема выражена в многочисленных теориях, ряд положений которых предполагает научные дискуссии. Указано, что несмотря на то, что проблема интеллектуального развития является одной из наиболее исследуемой в современной психологической науке, наименее исследованными остаются аспекты, связанные с развитием интеллекта в период геронтогенеза и, в частности, способности человека к реализации своего интеллектуального потенциала в позднем возрасте. Акцентировано внимание на необходимости мультинаучного подхода для решения данной проблема, в том числе, со стороны геронтологов и геронтопсихологов.
Анализ научных работ, посвященных особенностям интеллектуального развития человека в завершающий период онтогенеза, позволяет сделать вывод о том, что, изучая специфику интеллектуального развития человека в позднем возрасте, значительная часть исследователей, отмечая тенденцию к снижению интеллектуальных способностей в онтогенезе, игнорирует факт социальной депривации людей позднего возраста в современном обществе, который может оказывать решающее воздействие на реализацию человеком своего интеллектуального потенциала в период старения и старости. Результаты анализа научной литературы по вышеуказанной теме позволяет сделать вывод о том, что, исследователи рассматривают интеллект, в первую очередь, в качестве инструмента к получению новых знаний, о чем свидетельствуют многочисленные тесты на IQ, часть из которых не только исключает определение вербальных способностей человека и общий уровень его эрудиции, но и игнорируют теории о типах нервной системы, определяя в качестве фактора успешности выполнения заданий жестко ограниченное время их выполнения.
Актуальность рассматриваемой проблемой обусловлена демографическими изменениями, выраженными в тенденции к увеличению доли людей постпенсионного возраста в социуме и необходимостью, в связи с этим, построения общества психологически комфортного сосуществования для всех возрастов
The article considers theoretical approaches to the scientific research of intellectual development during the period of gerontogenesis, it is noted that this problem is expressed in numerous theories, a number of provisions of which presuppose scientific discussions. It is noted that despite the fact that the problem of intellectual development is one of the most researched in modern psychological science, the least explored are the aspects related to the development of intellect during the period of gerontogenesis and, in particular, the ability of a person to realize his intellectual potential at a later age. Attention is focused on the need for a multiscientific approach to solve this problem, including by gerontologists and gerontopsychologists.
The analysis of scientific works devoted to the peculiarities of the intellectual development of a person in the final period of ontogenesis allows us to conclude that while studying the specifics of the intellectual development of a person in later life, a significant part of researchers, noting the tendency to decrease intellectual abilities in ontogeny, ignores the fact of social deprivation of people of late age in modern society that can have a decisive impact on realization of a person's intellectual potential during the period of aging and old age. The results of analysis of the scientific literature on the above topic allow us to conclude that, researchers consider the intellect, primarily as an instrument for acquiring new knowledge, as evidenced by numerous tests on IQ, some of which not only exclude the definition of a person's verbal abilities and the general level of his erudition, but also ignore theories about the types of nervous system, defining as a factor of tasks performance success the limited time of their performance.
The urgency of the problem under consideration is due to demographic changes, expressed in the tendency to increase the proportion of people of post-retirement age in society and the need, in this regard, to build a society of psychologically comfortable coexistence for all ages.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709092/2/%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B8%20%D0%B4%D0%BE%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%83.pdf
- Кловаленко-Кобилянська, Ірина Генріхівна (orcid.org/0000-0003-3031-9314 <http://orcid.org/0000-0003-3031-9314>) (2017) Theoretical approaches to the scientific research of intelligence in gerontogenesis Актуальні проблеми психології: Т.2. Психологічна герменевтика, 10. pp. 109-120. ISSN 2072-4772