Запис Детальніше

Джерела індивідуального дискурсу самопроектування (за матеріалами опитування)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709124/
http://lib.iitta.gov.ua/709062/
 
Title Джерела індивідуального дискурсу самопроектування (за матеріалами опитування)
Источники индивидуального дискурса самопроектирования (по материалам опроса)
Sources of individual discourse of self-designing (based on survey by questionnaire)
 
Creator Зарецька, О.О.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
 
Description Джерела індивідуального дискурсу самопроектування досліджувались на емпіричному матеріалі, отриманому під час опитування (переважно он-лайн). Було використано розроблену раніше методику “розірваного”, гнучкого, триваючого інтерв’ю, що дозволило ініціювати у опитуваних наративну практику, змістом якої був індивідуальний ресурс самопроектування. Виявлено складові індивідуальних дискурсів самопроектування у дорослих: (1) концептуальна складова – наявність у смисловому багажу особи проектної парадигми в принципі; (2) соціо-культурна складова, що формується переосмисленим враженням від художніх творів, ЗМІ, спілкування, і т.п. – тобто відповідним соціо-культурним дискурсом; (3) досвід спостереження самопроектування в інших осіб, (4) досвід участі у певних навчально-виховних практиках (професійне навчання, спорт, тренінги духовного розвитку, особистісного зростання і т.п.) або знайомство з відповідним дискурсом; (5) власний досвід здійснення певних життєвих проектів; (6) знайомство з науковим дискурсом щодо проблем розвитку особистості. Виявлено такі характеристики індивідуального дискурсу самопроектування у дорослих, як неусвідомленість, нерефлексованість і неартикульованість. Виявлено феномени формування і поглиблення рефлексії власного самопроектування учасниками опитування як реакції на спеціально спланований пролонгований опитувальний діалог. Сформульовано висновок про позитивний вплив дослідницької дискурсивної практики, в якій опинився опитуваний, на його здатність до самопроектування і, відповідно, про можливість використання принципів опитувального діалогу у якості тренінгу з самопроектування.
Источники индивидуального дискурса само¬проектирования исследовались на эмпирическом материале, полу¬ченном в ходе опроса (преимущественно он-лайн). Была использо¬вана разработанная ранее методика "разорванного", гибкого, длящегося интервью, что позволило инициировать у опрашивае¬мых нарративную практику, содержанием которой был индивиду¬альный ресурс самопроектирования. Выявлены составляющие ин¬дивидуальных дискурсов самопроектирования у взрослых: (1) кон¬цептуальная составляющая – наличие в смысловом багаже лично¬сти проектной парадигмы в принципе; (2) социо-культурная сос¬тавляющая, которая формируется переосмысленным впечатле¬нием от художественных произведений, СМИ, общения и т.п. – то есть соответствующим социо-культурным дискурсом; (3) опыт наблюдения самопроектирования у других лиц, (4) опыт участия в определенных учебно-воспитательных практиках (профессиональ¬ное обучение, спорт, тренинги духовного развития, личностного роста и т.п.) или знакомство с соответствующим дискурсом; (5) собственный опыт осуществления определенных жизненных прое¬ктов; (6) знакомство с научным дискурсом по проблемам развития личности. Выявлены такие характеристики индивидуального дис¬курса самопроектирования у взрослых, как неосознанность, нере¬флексированность и неартикулированность. Обнаружены фено¬мены формирования и углубления рефлексии собственного само¬проектирования участниками опроса как реакции на специально спланированный пролонгированный опросный диалог. Сформулиро¬ван вывод о положительном влиянии исследовательской дискурси¬вной практики, в которой оказался опрашиваемый, на его способ¬ность к самопроектированию и, соответственно, о возможности использования принципов опросного диалога в качестве тренинга самопроектирования.
. Sources of individual discourse of self-designing were studied on the empirical material obtained during the survey by questionnaire (mainly on-line). The previously developed severed, flexible, ongoing interviewing method was used, that allowed to initiate among the respondents the narrative practice , whose content was the individual resource of self-designing. The components of individual discourses of self-designing in adults are revealed: (1) the conceptual component – the presence of the project paradigm in the semantic luggage of the person in principle; (2) the socio-cultural component formed by rethinking impressions from works of art, media, communication, etc. – that is, the corresponding socio-cultural discourse; (3) the experience of observing self-designing of other persons, (4) the experience of participating in certain educational practices (professional training, sports, training spiritual development, personal growth, etc.) or familiarity with the relevant discourse; (5) own experience of implementing certain life projects; (6) familiarity with scientific discourse on the problems of personality development. Such characteristics of individual discourse of self-designіng in adults as unconsciousness, unreflexivity and non-articulation are identified. The phenomena of the formation and deepening of the reflection of self-designing by the survey participants as a reaction to specially planned long-term interviewing dialogue were revealed. The conclusion about the positive influence of research discursive practice in which the respondent was, on his ability to self-designing and, accordingly, about the possibility of using the principles of the interviewing dialogue as a training on self-designing was formulated.
 
Publisher Вид-во Житомирського державного університету ім. І. Франка
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709124/1/64_81.pdf
- Зарецька, О.О. (2017) Sources of individual discourse of self-designing (based on survey by questionnaire) Актуальні проблеми психології : Т.2. Психологічна герменевтика, 10. pp. 64-81. ISSN 2072-4772