Запис Детальніше

Інклюзивна освіта: від основ до практики

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708170/
 
Title Інклюзивна освіта: від основ до практики
Inclusive education: from basics to practice
 
Creator Колупаєва, А.А.
Таранченко, О.М.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У монографії представлено основоположні засади інклюзивної освіти: соціокультурний контекст, історичне підґрунтя, міжнародне та національне законодавче та нормативно-правове забезпечення впровадження і функціонування інклюзивної освіти, що розглядається як основа трансформаційних змін в освіті осіб з особливими потребами. Представлено періодизацію та перспективи розвитку освіти дітей з особливими потребами за часів незалежності України; окреслено новітні підходи у навчанні дітей з психофізичними особливостями та стратегії успішного впровадження інклюзивної практики; описано роль та значущість батьківського впливу у процесі інклюзивного навчання.
У виданні враховано сучасні деінстуалізаційні тенденції в освіті дітей з особливими потребами в Україні та передовий міжнародний досвід. Матеріали підготовлено за результатами тривалої науково-експериментальної роботи, міжнародної проектної діяльності щодо впровадження інклюзивної освіти в Україні, зокрема, формування відповідної освітньо-соціальної політики, фахової компетентності педагогів та позитивної громадської думки, створення інклюзивного освітнього простору з наданням спеціальних послуг дітям з особливими потребами та їхнім родинам.
The monograph presents the foundational principles of inclusive education: the sociocultural context, historical background, international and national legislative and regulatory framework for the introduction and functioning of inclusive education, which is considered as the basis of transformational changes in the education of persons with special needs. The periodization and prospects of the development of education of children with special needs during the independence of Ukraine are presented; outlined new approaches in the teaching of children with psychophysical features and strategies for the successful implementation of inclusive practice; describes the role and significance of parental influence in the process of inclusive education.
The publication takes into account the current deindustrialization trends in the education of children with special needs in Ukraine and the best international experience. The materials are based on the results of long-term scientific and experimental work, international project activities on the introduction of inclusive education in Ukraine, in particular, the formation of an appropriate educational and social policy, professional competence of teachers and positive public opinion, the creation of an inclusive educational space with the provision of special services for children with special needs and their families.
 
Publisher "АТОПОЛ"
 
Date 2016
 
Type Monograph
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708170/1/%D0%86%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%D0%B2%D1%96%D0%B4%20%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%20%D0%B4%D0%BE%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdf
- Колупаєва, А.А. (orcid.org/0000-0002-4610-5081 <http://orcid.org/0000-0002-4610-5081>) and Таранченко, О.М. (orcid.org/0000-0002-5908-3475 <http://orcid.org/0000-0002-5908-3475>) (2016) Inclusive education: from basics to practice Project Report. "АТОПОЛ", м.Київ, Україна.