Семінари аналізу практик у професійній підготовці вчителів у країнах Західної Європи
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/21237/
http://osvitologia.kubg.edu.ua/ |
|
Title |
Семінари аналізу практик у професійній підготовці вчителів у країнах Західної Європи
Семинары анализа практик в профессиональной подготовке учителей в странах Западной Европы Seminars for the analysis of practices in teacher training in Western Europe |
|
Creator |
Харченко, Тетяна Гадульзянівна
|
|
Subject |
Index Copernicus
РИНЦ Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН) |
|
Description |
У статті висвітлено дослідження західноєвропейських теоретиків і практиків педагогічної освіти про особливості організації семінарів аналізу практик як одного з методів розвитку й трансформації особистості вчителя-рефлексивного практика. На їх погляд, аналіз педагогічної практики є для майбутнього вчителя роботою з побудови нових теоретичних знань і роботою з формування нових практичних і професійних компетенцій. Дійшовши висновку, що рефлексивна практика – це справа швидше стану, ніж чіткої методологічної компетенції, теоретики й практики педагогічної освіти у Західній Європі стверджують, що розвиток особистості вчителя-рефлексивного практика відбувається в результаті практики й інтенсивного тренування, де студент-стажист має безліч випадків виробити сам для себе загальні схеми рефлексії й регуляції, знайти відповіді на всі проблемні питання.
В статье освещены исследования западноевропейских теоретиков и практиков педагогического образования об особенностях организации семинаров анализа практик как одного из методов развития и трансформации личности учителя-рефлексивного практика. По мнению исследователей, анализ педагогической практики является для будущего учителя работой по построению новых теоретических знаний и работой по формированию новых практических и профессиональных компетенций. Придя к выводу, что рефлексивная практика - это дело скорее состояния, чем четкой методологической компетенции, теоретики и практики педагогического образования в Западной Европе утверждают, что развитие личности учителя-рефлексивного практика происходит в результате практики и интенсивной тренировки, где студент-стажер имеет множество случаев выработать сам для себя общие схемы рефлексии и регуляции, найти ответы на все проблемные вопросы. There have been displayed the researches of Western-European theorists and practitioners of pedagogical education about global clinic training which, in accordance to their view, should become the basis of all complex of modern program of professional teachers’ training in the article. Proceed from the fact that theoretical knowledge, accumulated out of action context, cannot be the one that is being mobilized for solving professional tasks, Western-European scientists consider teachers’ training as intensive analysis training of pedagogical reality by means of theoretical ideas. Within clinic form of study organizing, practice of the intending teacher is simultaneously the activity in composing theoretical concepts and new knowledge as well as the activity directed toward integration and mobilization and the acquired skills and competences. Pointing out that clinic training is impossible to imagine in one unique scheme of methods, they point out five basis components in its organization. This research narrates about peculiarities of analysis practice seminars’ organizing as one the methods of the development and transformation of teacher’s individuality – reflexive practitioner. Having come to the conclusion that reflexive practice is more a matter of state than a distinct methodological competence, theorists and experts of pedagogical education of Western Europe state that the development of teachers’ individuality – reflexive practitioner occurs as a result of practice and intensive training where a student teacher has a number of cases to self-create general schemes of reflection and regulation, to find answers to all problematic questions. Educational supervisor plays coaching role in which he observes, sets goals, directs mental processes of the intending teacher. His functions are directed toward support and work regulation in self-analysis; these functions give intending teachers the opportunity to interpret their practices and professional behavior, and, in such a way, to gradually create, organize specific skills and competences, while taking into account everybody’s personal experience. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2017-12-30
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/21237/1/T_Kharchenko_O_IF_6_.pdf
Харченко, Тетяна Гадульзянівна (2017) Семінари аналізу практик у професійній підготовці вчителів у країнах Західної Європи Польсько-український щорічник Oświatologia/Освітологія (6). с. 169-175. ISSN 2412-124X, 2226-3012 |
|