Запис Детальніше

Освітній потенціал православного віровчення про "живе"

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/21962/
 
Title Освітній потенціал православного віровчення про "живе"
The educational potential of the orthodox faith about the
"living"
Образовательный потенциал православного вероучения о «живом»
 
Creator Горбань, Олександр Володимирович
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description статті представлений авторський підхід щодо філософського осмислення феномену «живого» в православному дискурсі через призму освітнього потенціалу православних вчень. Зокрема зазначається, що освіта, як єдина система взаємопов’язаних процесів навчання та виховання, при формуванні гармонійної високодуховної особистості, звертає свою увагу не тільки до наукового фактажу знань, але й апелює до інших, ненаукових світоглядних елементів людського буття. Серед них незаперечним лідером є релігія. Християнське вчення про «живе» як творче начало буття може бути затребуване в якості певних освітніх рефлексій в ході виховних процесів формування цілісної людської особистості. Значним евристичним потенціалом для дослідження даного феномену володіє сучасний православний дискурс означеної проблематики.
The author presents an author's approach to the philosophical interpretation of the
phenomenon of "living" in the Orthodox discourse through the prism of the educational
potential of Orthodox teachings. In particular, it is noted that education, as a single
system of interrelated processes of education and upbringing, when forming a
harmonious, highly spiritual personality, turns its attention not only to the scientific fact of
knowledge, but also appeals to other, unscientific worldview elements of human existence.
Among them, the undisputed leader is religion. The Christian doctrine of the "living", as
the creative beginning of being, can be claimed as certain educational reflections in the
course of the educational processes of the formation of an integral human personality. A
significant heuristic potential for the study of this phenomenon is the modern Orthodox
discourse of the indicated problems.
The modern educational paradigm, focusing not so much on the quantitative transfer
of the amount of knowledge, but rather on the education of a harmonious person, for
which the formation of the axiological component of new knowledge is more important, is
significantly in touch with modern religious beliefs about the need for education through
the education of a highly moral person. In particular, today in the Orthodox theological
discourse increasingly shifts the emphasis in the problem of understanding the living: from
the ontological and epistemological to the axiological and moral. Christianity is oriented
toward personal salvation, that is, the salvation of the human soul and its eternal presence
in paradise. And in order to achieve this, a person must adhere to certain rules and
guidelines that make up the essence of Christian Orthodox ethics. Therefore, given the
scientific inconsistencies in the ethical and legal nature of the relative concept of the
"living" in the context of scientific and technological progress, a return to the syncretic
foundations of human knowledge, to reason as wisdom, in which rational and cognitive is
connected with practical philosophy, is of some importance. And the corresponding
Orthodox doctrines acquire a significant educational potential, with the application of which in the educational process the goal of the formation of a harmonious, highly
spiritual personality.
В статье представлен авторский подход к философскому осмыслению
феномена «живого» в православном дискурсе через призму образовательного
потенциала православных учений. В частности отмечается, что образование, как
единая система взаимосвязанных процессов обучения и воспитания, при формировании гармоничной высокодуховной личности, обращает свое внимание не только на научный фактаж знаний, но и апеллирует к другим, ненаучным мировоззренческим элементам человеческого бытия. Среди них бесспорным лидером является религия. Христианское учение о «живом», как творческом начале бытия, может быть востребовано в качестве определенных образовательных
рефлексий в ходе воспитательных процессов формирования целостной человеческой личности. Значительным вристическим потенциалом для исследования данного феномена обладает современный православный дискурс обозначенной проблематики.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/21962/1/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%D0%B9%20%D0%BF%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B2%D1%96%D1%80%D0%BE%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%20%D0%B6%D0%B8%D0%B2%D0%B5.pdf
Горбань, Олександр Володимирович (2017) Освітній потенціал православного віровчення про "живе" Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання (3-4). с. 84-95. ISSN 2312-5829