Features of the formation method of movement skills of primary school pupils.
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/21973/
http://www.ffvs.npu.edu.ua/chasopys-npu-seriia-15 |
|
Title |
Features of the formation method of movement skills of primary school pupils.
Особливості методики формування навичок пересування дітей молодших класів Особенности методики формирования навыков передвижения детей младших классов. |
|
Creator |
Кожанова, Ольга Сергіївна
Чекмарьова, Валентина Василівна Цикоза, Євгенія Валеріївна |
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
Primary school pupils are formed by basic vital actions. Therefore, an important feature of the content of the curriculum on physical culture is the availability of a school of movements, which includes studying and improving the basic ways of walking, running, dancing steps, climbing, skiing, skating and swimming. The main tasks of the learning process are: the acquisition of special knowledge; mastering technique of different ways of moving; developing the ability to use it in different conditions; the formation of motor skills. The training will be successful in the context of the joint activities of the teacher and pupil, with the leadership role of the teacher and the consciousness and activity of pupils in the class. Therefore, the purpose of our study was to improve the teaching methods for the main types of movements for children at a junior school age. As a result of pedagogical testing results of pupil's achievements (n = 20) in skills of movement in four motor tasks were received. The group received the highest result for the performance of the shuttle run, the lowest for playing dance steps and combinations. In general, 30% of the pupils who took part in the test had a low level of achievement, 50% had an average and 20% had a high achievement. In the course of 2 months, we introduced a program with the goal of improving the skills of the main types of movement (running, walking, dancing steps, climbing) in the 4th grade of the 10 pupils (main group) according to the curriculum. As a result, it was found that the main group of pupils (n = 10) had high levels of achievement. Thus, 62,5% of the subjects received a high level of achievement and 37, 5% received an average level. The result of the lowest level was not received by any pupil. This fact testified that the applied program of improving the skills of movement improved the results of students' compliance with standards. Therefore, the proposed program is effective and can be used by teachers at physical education lessons when studying the section "School of Movement". В статті розглядається проблема становлення навичок пересування, їх удосконалення та автоматизація в учнів початкових класів. Серед нормативних вимог школи пересувань у початкових класах входять вивчення та вдосконалення основних способів виконання ходьби, бігу, танцювальних кроків, лазіння та перелізання, пересування на лижах та ковзанах, плавання. Протягом 2 місяців ми впроваджували в навчальний процес учнів 4 класу у складі 10 школярів (основна група) програму вдосконалення навичок основних видів пересувань (біг, ходьба, танцювальні кроки, лазіння та перелізання) згідно навчальній програмі, що мала позитивний вплив за показниками рівня досягнень учнів у виконуваних тестах. Серед учнів, які прийняли участь у експерименті за результатами 4 рухових завдань 62,5 % досліджуваних мали високий рівень досягнень, а 37, 5 %– середній рівень. В статье рассматривается проблема формирования навыков передвижений, их совершенствование и автоматизация у учеников начальных классов. Среди нормативных требований школы передвижений в начальных классах входят изучение и совершенствование основных способов выполнения ходьбы, бега, танцевальных шагов, лазанья и перелизания, передвижение на лыжах и коньках, плавание. В течение 2 месяцев мы внедряли в учебный процесс учащихся 4 класса в составе 10 школьников (основная группа) программу совершенствования навыков основных видов передвижений (бег, ходьба, танцевальные шаги, лазанья и перелизание) по учебной программе, которая имела положительное влияние по показателям уровня достижений учеников в выполняемых тестах. Среди учеников, которые приняли участие в эксперименте по результатам 4 двигательных заданий 62,5% исследуемых имели высокий уровень достижений, а 37, 5% - средний уровень. |
|
Publisher |
Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/21973/1/O_Kojanova_V_Chekmareva_Y_Tsykoza_NCH_11_FZFVS.pdf
Кожанова, Ольга Сергіївна та Чекмарьова, Валентина Василівна та Цикоза, Євгенія Валеріївна (2017) Особливості методики формування навичок пересування дітей молодших класів Науковий часопис Національного пед. Універс. ім. М.П. Драгоманова. Серія 15: Наук.-пед. проблеми фіз. культури (фізична культура і спорт). – Київ, (11). с. 49-52. ISSN 2311-2220 |
|