Запис Детальніше

Features of the formation method of movement skills of primary school pupils.

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/21973/
http://www.ffvs.npu.edu.ua/chasopys-npu-seriia-15
 
Title Features of the formation method of movement skills of primary school pupils.
Особливості методики формування навичок пересування дітей молодших класів
Особенности методики формирования навыков передвижения детей младших классов.
 
Creator Кожанова, Ольга Сергіївна
Чекмарьова, Валентина Василівна
Цикоза, Євгенія Валеріївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Primary school
pupils are formed by basic vital actions. Therefore, an important feature of the content of the curriculum on physical culture is the availability of a school of
movements, which includes studying and improving the basic ways of walking, running, dancing steps, climbing, skiing, skating and swimming.
The main tasks of the learning process are: the acquisition of special knowledge; mastering technique of different ways of moving; developing the
ability to use it in different conditions; the formation of motor skills. The training
will be successful in the context of the joint activities of the teacher and pupil, with
the leadership role of the teacher and the consciousness and activity of pupils in the
class.
Therefore, the purpose of our study was to improve the teaching methods for
the main types of movements for children at a junior school age.
As a result of pedagogical testing results of pupil's achievements (n = 20) in
skills of movement in four motor tasks were received. The group received the
highest result for the performance of the shuttle run, the lowest for playing dance

steps and combinations. In general, 30% of the pupils who took part in the test had
a low level of achievement, 50% had an average and 20% had a high achievement.
In the course of 2 months, we introduced a program with the goal of
improving the skills of the main types of movement (running, walking, dancing
steps, climbing) in the 4th grade of the 10 pupils (main group) according to the
curriculum.
As a result, it was found that the main group of pupils (n = 10) had high
levels of achievement. Thus, 62,5% of the subjects received a high level of
achievement and 37, 5% received an average level. The result of the lowest level
was not received by any pupil. This fact testified that the applied program of
improving the skills of movement improved the results of students' compliance
with standards. Therefore, the proposed program is effective and can be used by
teachers at physical education lessons when studying the section "School of
Movement".
В
статті розглядається проблема становлення навичок пересування, їх удосконалення та автоматизація в учнів початкових класів. Серед нормативних вимог школи пересувань у початкових класах входять вивчення
та вдосконалення основних способів виконання ходьби, бігу, танцювальних кроків, лазіння та перелізання, пересування на лижах та ковзанах, плавання.
Протягом 2 місяців ми впроваджували в навчальний процес учнів 4 класу у складі 10 школярів (основна група) програму вдосконалення навичок основних видів пересувань (біг, ходьба, танцювальні кроки, лазіння та
перелізання) згідно навчальній програмі, що мала позитивний вплив за показниками рівня досягнень учнів у виконуваних тестах. Серед учнів, які прийняли участь у експерименті за результатами 4 рухових завдань 62,5 %
досліджуваних мали високий рівень досягнень, а 37, 5 %– середній рівень.
В статье рассматривается проблема формирования навыков
передвижений, их совершенствование и автоматизация у учеников начальных классов. Среди нормативных требований школы передвижений в начальных классах входят изучение и совершенствование основных способов выполнения ходьбы, бега, танцевальных шагов, лазанья и перелизания,
передвижение на лыжах и коньках, плавание. В течение 2 месяцев мы внедряли в учебный процесс учащихся 4 класса в составе 10 школьников (основная группа) программу совершенствования навыков основных видов
передвижений (бег, ходьба, танцевальные шаги, лазанья и перелизание) по
учебной программе, которая имела положительное влияние по показателям
уровня достижений учеников в выполняемых тестах. Среди учеников,
которые приняли участие в эксперименте по результатам 4 двигательных
заданий 62,5% исследуемых имели высокий уровень достижений, а 37, 5% -
средний уровень.
 
Publisher Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/21973/1/O_Kojanova_V_Chekmareva_Y_Tsykoza_NCH_11_FZFVS.pdf
Кожанова, Ольга Сергіївна та Чекмарьова, Валентина Василівна та Цикоза, Євгенія Валеріївна (2017) Особливості методики формування навичок пересування дітей молодших класів Науковий часопис Національного пед. Універс. ім. М.П. Драгоманова. Серія 15: Наук.-пед. проблеми фіз. культури (фізична культура і спорт). – Київ, (11). с. 49-52. ISSN 2311-2220