Запис Детальніше

СИСТЕМА ОСВІТИ США: СТРУКТУРА, ТРАДИЦІЇ УПРАВЛІННЯ, ОСОБЛИВОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title СИСТЕМА ОСВІТИ США: СТРУКТУРА, ТРАДИЦІЇ УПРАВЛІННЯ, ОСОБЛИВОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СИСТЕМА США: СТРУКТУРА, ТРАДИЦИИ УПРАВЛЕНИЯ, ОСОБЕННОСТИ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
THE EDUCATIONAL SYSTEM OF THE USA: STRUCTURE, TRADITIONS OF MANAGEMENT, FEATURES OF HIGHER EDUCATION
 
Creator Bratko, Mariia
 
Subject особливості вищої освіти США; система освіти США; управління освітою
особенности высшего образования США; система образования США; управления образованием
American education system; education management; features of higher education in the United States
 
Description У статті, з метою імплементації кращих світових ідей у вітчизняну освітню практику, схарактеризовано особливості системи освіти в США, яка є прикладом децентралізованої освітньої системи з відповідною структурою та змістом управління; складною для вивчення, завдяки своїй особливій структурі, багаторівневості, різній підпорядкованості та підзвітності, диверсифікованості джерел фінансування. З’ясовано, що її сучасний стан детермінований історичним поступом країни, соціокультурними та економічними реаліями. Досліджено  сутнісні риси успішної моделі вищої освіти, яка є автономною, різнорівневою, багатоманітною, гнучкою. Зроблено висновок, що управлінські рішення у сфері освіти ґрунтуються на результатах багатоаспектних досліджень про її стан та узгоджено з потребами цивілізаційного поступу.
В статье, с целью имплементации лучших мировых идей в отечественную образовательную практику, охарактеризованы особенности системы образования в США, которая является примером децентрализованной системы образования с соответствующей структурой и содержанием управления; сложной для изучения, благодаря своей особой структуре, разной подчиненности и подотчетности, диверсификации источников финансирования. Выяснено, что ее современное состояние детерминировано историческим развитием страны, социо-культурными и экономическими реалиями. Исследовано сущностные черты успешной модели высшего образования, которая является автономной, разноуровневой, многообразной, гибкой. Сделан вывод, что управленческие решения в сфере образования основываются на результатах многоаспектных исследований о ее состоянии и согласован с потребностями цивилизационного развития.
This article represents the results of scientific research of the American education system. The American educational system is an example of a decentralized educational system with an appropriate structure and management content. It is difficult to study, because it has a special structure, different subordination and accountability, different sources of funding, is multilevel.The American educational system is revealed that the current state of the American educational system is determined by the historical development of the country, socio-cultural and economic realities. The essential features of a successful model of higher education are investigated. It is autonomous, multi-level, versatile, flexible. It is concluded that managerial decisions in the field of education are based on the results of multidimensional studies on its state and consistent with the needs of civilization advancement. Positive aspects of higher education in the USA that are worth adaptation and usage in the education field of Ukraine have been determined. The author of the article think, that implementation of the research the positive foreign experience  in strategy of education management adoption and the higher school organisation will help the Ukraine  ones to find own way of rational and effective modernization of education system.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor


 
Date 2017-12-14
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/478
10.28925/2312-5829.2017.3-4.5268
 
Source Освітологічний дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 252-268
Educological discourse; 2017: № 3-4 (18-19); 252-268
Освитологичный дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 252-268
2312-5829
10.28925/2312-5829.2017.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/478/388
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0