ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ЩОДО РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ І ФОРМУВАННЯ ПОВЕДІНКИ ДИТИНИ В ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ С. ФРЕНЕ
Освітологічний дискурс
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ЩОДО РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ І ФОРМУВАННЯ ПОВЕДІНКИ ДИТИНИ В ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ С. ФРЕНЕ
INNOVATIVE APPROACHES TO THE DEVELOPMENT OF PERSONALITY AND FORMING CHILD’S BEHAVIOR IN PEDAGOGICAL HERITAGE OF C. FREINET ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ К РАЗВИТИЮ ЛИЧНОСТИ И ФОРМИРОВАНИЕ ПОВЕДЕНИЯ РЕБЕНКА В ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ НАСЛЕДИИ С. ФРЕНЕ |
|
Creator |
Goncharenko-Zakrevska, Natalia
|
|
Subject |
гра; особистість; педагогіка; поведінка дитини; соціалізація; трудове виховання; французький; Френе
child’s behavior; Freinet; French; game; labor education; pedagogy; personality; socialization игра; личность; педагогика; поведение ребенка; социализация; трудовое воспитание; французский; Френе |
|
Description |
У статті досліджується оригінальна педагогічна концепція французького педагога-практика ХХ століття Селестена Френе щодо трудового виховання дитини у школі. Детально розглянути теоретичні положення, на яких С. Френе акцентує у своїй системі, які розкривають його особливе розуміння природи і процесу розвитку дитини, на динамо-генетичному підході до вирішення проблеми розвитку людини, на вирішальній ролі потреб, інстинктів, прагнень і бажань дітей до пізнавальної діяльності та розвитку. Розглядаються психологічні основи механізму розвитку особистості і формування поведінки дитини; роль ігор і праці у житті дитини і активізації діяльності, потреба дітей у вербальному і практичному самовираженні, соціалізація дітей у школі. Наголошується, що адаптація дитини до соціальних умов в школі повинна забезпечити її готовність до реального життя в суспільстві. Організація виховання і діяльнісного навчання на демократичній основі співпраці є тим стрижнем в педагогіці С. Френе на якому реалізується комплекс методів, спрямованих на досягнення гуманної мети виховання і навчання, а саме розкриття індивідуальності дитини і вільний розвиток особистості.
The article examines the original pedagogical concept of the French teacher-practitioner of the twentieth century, Celesten Freinet, concerning the labor education of a child at school. Detailed consideration is given of the theoretical positions on which C. Freinet emphasizes in his system, revealing his special understanding of the nature and development of the child, on the dynamical and genetic approach to solving the problem of human development, the crucial role of needs, instincts, aspirations and desires of children in cognitive activities and development. The psychological foundations of the mechanism of personality development and formation of the child’s behavior are considered; the role of games and work in the life of the child and activization of activities, the need of children in verbal and practical self-expression, the socialization of children in school. It is noted that adaptation of the child to social conditions at school should ensure its readiness for real life in society.Organization of education and activity training on a democratic basis of cooperation is the core of C. Freinet’s pedagogy, which implements a set of methods aimed at achieving the humane goal of education and training, namely the disclosure of the child’s individuality and the free development of the individual.It emphasizes the educational significance of material support and modern technical means that should become obligatory means of learning and cognitive activity of students in the modern democratic school. C. Freinet offers to remove the game from the educational process and introduce labor and “labour-game” as a functional game that satisfies children’s interests.The need for the organization of the educational environment, thus, in the pedagogy C. Freinet comes not only from the understanding of its importance for the development of the child, as with other educators, but above all, from the understanding of the individuality of this development. В статье исследуется оригинальная педагогическая концепция французского педагога-практика ХХ века Селестена Френе по трудовому воспитанию ребенка в школе. Подробно рассмотрены теоретические положения, на которых С. Френе акцентирует в своей системе, которые раскрывают его особое понимание природы и процесса развития ребенка, на динамо-генетическом подходе к решению проблемы развития человека, решающую роль потребностей, инстинктов, стремлений и желаний детей в познавательной деятельности и развития. Рассматриваются психологические основы механизма развития личности и формирования поведения ребенка; роль игр и труда в жизни ребенка и активизации деятельности, потребность детей в вербальном и практическом самовыражении, социализация детей в школе. Отмечается, что адаптация ребенка к социальным условиям в школе должна обеспечить ее готовность к реальной жизни в обществе.Организация воспитания и деятельностного обучения на демократической основе сотрудничества является тем стержнем в педагогике С. Френе, на котором реализуется комплекс методов, направленных на достижение гуманной цели воспитания и обучения, а именно раскрытие индивидуальности ребенка и свободное развитие личности. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-12-14
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/467
10.28925/2312-5829.2017.3-4.1729 |
|
Source |
Освітологічний дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 17-29
Educological discourse; 2017: № 3-4 (18-19); 17-29 Освитологичный дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 17-29 2312-5829 10.28925/2312-5829.2017.3-4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/467/369
|
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
|