Запис Детальніше

EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF PRESCHOOL EDUCATION: GENESIS AND CONTENT

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF PRESCHOOL EDUCATION: GENESIS AND CONTENT
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧЕРЕЖДЕНИЯ: ГЕНЕЗИС И СУЩНОСТНОЕ СОДЕРЖАНИЕ ПОНЯТИЯ
ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ДОШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ: ҐЕНЕЗА ТА СУТНІСНИЙ ЗМІСТ ПОНЯТТЯ
 
Creator Koshil, Oksana
 
Subject educational conditions; educational environment; environment; educational environment of preschool educational institutions; personality development
образовательная среда; образовательные условия; развитие личности; среда; образовательная среда дошкольного образовательного учреждения
освітнє середовище; освітні умови; розвиток особистості; середовище; освітнє середовище дошкільного навчального закладу
 
Description The problem of educational environment and its influence on the effectiveness of education is one of the highest priorities in modern pedagogical science and practice. Analysis of the source base has led to the conclusion that modern pedagogical space is polyspectra scientists to the concept of "educational environment" as phenomenon that directly or indirectly affects the development of its subjects, and the concept "educational environment" is multidimensional, reflected in different theoretical models, determined by a variety of definitions and interpretations. The analysis of the source base made it possible to conclude that in the modern pedagogical space there is an interest of scientists in the polyaspect concept of "educational environment" as a phenomenon that directly or indirectly influences the development of its subjects, and the concept "educational environment" is multidimensional, reflected in different theoretical models, is determined by a variety of definitions and interpretations. In the broadest sense, the educational environment is understood by the environment, which consists of a set of natural, material, social factors that directly or indirectly influence the personality.It was found out that qualitative psychological and pedagogical support of the process of child growth is determined by the quality of the created educational conditions, main among which is the educational environment of preschool educational institution, which provides optimum development of the individual.Based on the scientific analysis of educational environment of preschool educational institution is considered as an integral factor of psychological and personal development of the child, which plays a crucial role in ensuring its potential of implementation of congenital programs, opportunities, self-determination and self-actualization.In the article the essence of the concepts «environment», «educational environment», «educational environment of preschool educational institutions» has been shown; theoretical approaches to the definition of the essence of the educational environment of preschool educational institutions have been observed; the ways of providing the effective development of the individual in a pre-school educational institution have been described.
В статье проанализирован генезис понятий «среда», «образовательная среда», «образовательная среда дошкольного образовательного учреждения»; раскрыта сущность понятий «среда», «образовательная среда», «образовательная среда дошкольного образовательного учреждения»; рассмотрены подходы к обозначению сущности образовательной среды дошкольного образовательного учреждения; дана характеристика путей обеспечения эффективного развития личности в условиях дошкольного образовательного учреждения.Доказано, что качественное психолого-педагогическое сопровождение процесса развития ребенка определяется качеством созданных образовательных условий, главным среди которых является образовательная среда дошкольного образовательного учреждения, которое обеспечивает оптимальное развитие личности.
У статті проаналізовано ґенезу понять «середовище», «освітнє середовище», «освітнє середовище дошкільного навчального закладу»; розкрито сутність понять «середовище», «освітнє середовище», «освітнє середовище дошкільного навчального закладу»; розглянуто підходи до визначення сутності освітнього середовища дошкільного навчального закладу; охарактеризовано шляхи забезпечення ефективного розвитку особистості в умовах дошкільного навчального закладу.Доведено, що якісний психолого-педагогічний супровід процесу зростання дитини визначається якістю створених освітніх умов, головною серед яких є освітнє середовище дошкільного навчального закладу, яке забезпечує оптимальний розвиток особистості.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor


 
Date 2017-12-14
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/472
10.28925/2312-5829.2017.3-4.1502
 
Source Освітологічний дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 150-162
Educological discourse; 2017: № 3-4 (18-19); 150-162
Освитологичный дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 150-162
2312-5829
10.28925/2312-5829.2017.3-4
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/472/380
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0