СОВРЕМЕННОЕ ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ: ЕВРОПЕЙСКИЙ ОПЫТ
Освітологічний дискурс
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
СОВРЕМЕННОЕ ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ: ЕВРОПЕЙСКИЙ ОПЫТ
MODERN PRESCHOOL EDUCATION: EUROPEAN EXPERIENCE СУЧАСНА ДОШКІЛЬНА ОСВІТА: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД |
|
Creator |
Kozak, Luydmila
|
|
Subject |
воспитатель; дошкольник; дошкольное образование; дошкольное учебное заведение; подготовка педагогических кадров; учитель материнской и начальной школы
educator; mother and elementary school teacher; preschooler; pre-school education; pre-school educational institution; training of pedagogical personnel вихователь; вчитель материнської і початкової школи; дошкільник; дошкільна освіта; дошкільний навчальний заклад; підготовка педагогічних кадрів |
|
Description |
В статье обоснована целесообразность изучения европейского опыта для решения современных проблем дошкольного образования в Украине. Проанализирован опыт организации дошкольного образования во Франции, Великобритании, Германии. Показано, что системы дошкольного образования этих стран имеют свои особенности и собственный перспективный опыт. Установлено, что общим для дошкольных учреждений европейских стран является особое внимание к созданию развивающей среды и организация различных видов деятельности, способствующих общему развитию ребенка и подготовке его к обучению в школе. Подготовка педагогических кадров для работы в дошкольных учреждениях осуществляется в каждой стране по собственной системой профессиональной подготовки (курсы, средние специальные заведения, институты, университеты, высшие школы). Выделены идеи, которые можно применить в развитии дошкольного образования в Украине.
The article substantiates the expediency of studying European experience in solving modern problems of preschool education in Ukraine. The experience of the organization of preschool education in France, Great Britain, Germany has been analyzed. It is shown that the systems of pre-school education in these countries have their own peculiarities and their own promising experience. The main tasks of the French «Ecole maternelle» are the development of social, communicative and aesthetic skills, creating a comfortable environment for the development of the child's personality. All institutes of pre-school education in Germany are called to promote the development of the child as a responsible and independent member of society. Education is organized in such a way as to support and supplement the upbringing of the child in the family, to provide the best opportunities for its development and education. The content and methods of educational work with children in the "nursery schools" of Great Britain are determined mainly in the context of the ideas of "free education". It has been established that common for preschool establishments of European countries is a special attention to the creation of a developing environment and the organization of various activities that contribute to the overall development of the child and its preparation for school education. Preparation of teaching staff for work in pre-school institutions is carried out in each country according to its own system of vocational training (courses, secondary specialized institutions, institutes, universities, higher schools). The ideas that can be applied in the development of preschool education in Ukraine are outlined. У статті обґрунтовано доцільність вивчення європейського досвіду для вирішення сучасних проблем дошкільної освіти в Україні. Проаналізовано досвід організації дошкільної освіти у Франції, Великобританії, Німеччині. Показано, що системи дошкільної освіти цих країн мають свої особливості та власний перспективний досвід. Встановлено, що спільним для дошкільних закладів європейських країн є особлива увага до створення розвивального середовища та організація різних видів діяльності, що сприяють загальному розвитку дитини і підготовці її до навчання в школі. Підготовка педагогічних кадрів для роботи в дошкільних закладах здійснюється в кожній країні за власною системою професійної підготовки (курси, середні спеціальні заклади, інститути, університети, вищі школи). Виокремлено ідеї, які можна застосувати у розвитку дошкільної освіти в Україні. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-12-14
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/477
10.28925/2312-5829.2017.3-4.2351 |
|
Source |
Освітологічний дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 235-251
Educological discourse; 2017: № 3-4 (18-19); 235-251 Освитологичный дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 235-251 2312-5829 10.28925/2312-5829.2017.3-4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/477/387
|
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
|