GEOMETRICAL CONSTRUCTION TASK AS AN EFFECTIVE SOURCE OF 21st CENTURY SKILLS TRAINING
Освітологічний дискурс
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
GEOMETRICAL CONSTRUCTION TASK AS AN EFFECTIVE SOURCE OF 21st CENTURY SKILLS TRAINING
ГЕОМЕТРИЧЕСКИЕ ЗАДАЧИ НА ПОСТРОЕНИЕ КАК ДЕЙСТВЕННЫЙ ИНСТРУМЕНТАРИЙ ФОРМИРОВАНИЯ НАВЫКОВ ХХІ ВЕКА ГЕОМЕТРИЧНІ ЗАДАЧІ НА ПОБУДОВУ ЯК ДІЄВИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ХХІ СТОЛІТТЯ |
|
Creator |
Proshkin, Vladimir
Astafieva, Maria Radchenko, Svetlana |
|
Subject |
critical thinking; formation; geometrical construction tasks; mathematics; pupils; skills of 21st century
геометрические задачи на построение; критическое мышление; математика; навыки ХХІ века; учащиеся; формирование геометричні задачі на побудову; критичне мислення; математика; навички ХХІ століття; учні; формування |
|
Description |
In this article it is disclosed the essence of a concept of skills of 21st century as pedagogical phenomenon. Three blocks of skills are allocated: educational and innovative skills; media and computer skills; vital and professional (career) skills. Critical thinking is considered as the leading skill of 21st century. Presented results of actual practice of formation of critical thinking of the modern youth presented, visually illustrate extremely low ability of youth to the analysis, analogies, and their inability to put the known (learned) facts into practice, in formally distinct situation. It is shown that the mathematics has inexhaustible opportunities and resources for training of critical, in particular, logical thinking, with observance of rules and laws of logic theory. Geometrical construction tasks are presented as a class of geometrical tasks which solution trains the thinking and promotes formation of a number of other skills of 21st century. It is noted that in a geometrical construction task it is required to construct a geometrical figure by means of particular drawing instruments, such as a ruler and compasses, when particular elements of this figure or other figures, connected with required figure in a certain manner, are set. Four stages of the solution process of geometrical construction tasks are characterized: analysis, creation, proof, research. It is noted that the solution of geometrical construction tasks is the classical solution of any (not only mathematical, but also industrial, social, household, etc.) problem and entire process of construction tasks solution is some kind of scientific research, creation of new knowledge for the pupil.
В статье раскрыта сущность понятия навыков ХХІ века как педагогического феномена. Выделены три блока навыков: учебные и инновационные; информационные, медийные и компьютерные; жизненные и профессиональные (карьерные). Рассмотрен один из ключевых навыков XXI века – критическое мышление. Представлены результаты реальной практики формирования критического мышления современной молодежи. Показано, что математика имеет неисчерпаемые возможности и средства для воспитания критического, в частности, логического мышления, с соблюдением правил и законов математической логики. Представлены задачи на построение как класс геометрических задач, решения которых тренирует мышление и способствует формированию целого ряда других навыков ХХІ века. Охарактеризованы четыре этапа процесса решения задач на построение: анализ, построение, доказательство, исследование. Отмечено, что решение задач на построение является классическим решением любой (не только математической, но и производственной, социальной, бытовой и др.) проблемы. У статті розкрито сутність поняття навичок ХХІ століття як педагогічного феномену. Виділено три блоки навичок: навчальні та інноваційні; інформаційні, медійні та комп’ютерні; життєві і професійні (кар’єрні). Розглянуто ключову навичку ХХІ століття – критичне мислення. Подано результати реальної практики формування критичного мислення сучасної молоді. Доведено, що математика має невичерпні можливості і засоби для виховання критичного, зокрема, логічного мислення, із дотриманням правил та законів математичної логіки. Представлено задачі на побудову як клас геометричних задач, розв’язання яких якнайкраще тренує мислення та сприяє формуванню цілого ряду інших навичок ХХІ століття. Охарактеризовано чотири етапи процесу розв’язання задач на побудову: аналіз, побудова, доведення, дослідження. Зазначено, що розв’язання задач на побудову є класичним вирішенням будь-якої (не лише математичної, а виробничої, соціальної, побутової тощо) проблеми. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-12-14
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/470
10.28925/2312-5829.2017.3-4.1236 |
|
Source |
Освітологічний дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 122-136
Educological discourse; 2017: № 3-4 (18-19); 122-136 Освитологичный дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 122-136 2312-5829 10.28925/2312-5829.2017.3-4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/470/378
|
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
|