ФЕНОМЕН ЯКОСТІ ОСВІТИ В СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ
Освітологічний дискурс
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
ФЕНОМЕН ЯКОСТІ ОСВІТИ В СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ
PHENOMENON OF THE QUALITY OF EDUCATION IN MODERN SCIENTIFIC DISCOURSE ФЕНОМЕН КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ В СОВРЕМЕННОМ НАУЧНОМ ДИСКУРСЕ |
|
Creator |
Batechko, Nina
|
|
Subject |
якість; якість освіти; системний підхід; синергетичний підхід
quality; quality of education; system approach; synergetic approach качество; качество образования; системный подход; синергетический подход |
|
Description |
У статті висвітлено особливості наукового обґрунтування категорій «якість» та «якість освіти». Водночас «якість освіти» представлено в інтерпретації системного та синергетичного підходів. Зазначено, що синергія системного та синергетичного підходів може слугувати теоретико-методологічним підґрунтям досліджуваного феномену. В зазначеному аспекті представлено сучасні реалії впровадження основних принципів якості освіти в національній сфері освіти.
The article highlights the peculiarities of grounding of the categories “quality” and “quality of education” in modern scientific discourse. At the same time, the concept of the “quality of education” is presented as a system object that combines the organizational structure, methods, processes and resources necessary for the functioning of the education system in order to meet its requirements, social norms and state educational structures.From the standpoint of openness, non-linearity, emergence, the concept of the quality of education is disclosed as a synergetic category. The interdisciplinary nature of the concept of the “quality of education” is pointed out.It should be noted that the synergy of the systemic and synergetic approaches can serve as a theoretical and methodological basis for the phenomenon under study. In the examined aspect, the present realities of introducing the basic principles of quality into the sphere of education of Ukraine are presented. The positioning of the quality of education as an open, non-linear system that is capable of self-organization will enable the development of progressive models for the development of the national system for ensuring the quality of education. В статье раскрыто особенности обоснования категорий «качество» и «качество образования» в современном научном дискурсе. Одновременно «качество образования» представлено в интерпретации системного и синергетического подходов. Указано, что синергия системного и синергетического подходов может служить теоретико-методологическим обоснованием исследуемого феномена. В контексте исследуемого объекта представлено современные реалии внедрения основных принципов качества в национальной сфере образования. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-12-14
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/480
10.28925/2312-5829.2017.3-4.16 |
|
Source |
Освітологічний дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 1-16
Educological discourse; 2017: № 3-4 (18-19); 1-16 Освитологичный дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 1-16 2312-5829 10.28925/2312-5829.2017.3-4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/480/395
|
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
|