СТАНДАРТИ ГЕНДЕРНОЇ РІВНОСТІ РАДИ ЄВРОПИ ЯК НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ПІДГРУНТЯ РОЗВИТКУ ГЕНДЕРНОЇ ОСВІТИ В ПОСТРАДЯНСЬКИХ КРАЇНАХ
Освітологічний дискурс
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
СТАНДАРТИ ГЕНДЕРНОЇ РІВНОСТІ РАДИ ЄВРОПИ ЯК НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ПІДГРУНТЯ РОЗВИТКУ ГЕНДЕРНОЇ ОСВІТИ В ПОСТРАДЯНСЬКИХ КРАЇНАХ
COUNCIL OF EUROPE GENDER EQUALITY STANDARDS AS A NORMATIVE LEGAL BASIS FOR THE GENDER EDUCATION DEVELOPMENT IN POST-SOVIET COUNTRIES СТАНДАРТЫ ГЕНДЕРНОГО РАВЕНСТВА СОВЕТА ЕВРОПЫ КАК НОРМАТИВНО-ПРАВОВАЯ ОСНОВА РАЗВИТИЯ ГЕНДЕРНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ПОСТСОВЕТСКИХ СТРАНАХ |
|
Creator |
Hryshak, Svitlana
|
|
Subject |
гендерна освіта; нормативно-правові документи Ради Європи; пострадянські країни; стандарти гендерної рівності
gender education; the Council of Europe normative legal instruments; post-Soviet countries; gender equality standards гендерное образование; нормативно-правовые документы Совета Европы; постсоветские страны; стандарты гендерного равенства |
|
Description |
У статті розглянуто документи Ради Європи, які, слугуючи стандартом для національних держав у напрямку впровадження принципів гендерної рівності в освітній сфері, виступають нормативно-правовим підґрунтям розвитку гендерної освіти на пострадянському просторі. Аналіз резолюцій і рекомендацій керівних органів РЄ, декларацій і конвенцій, прийнятих за підсумками конференцій, та програмно-стратегічних документів Ради Європи дозволив виявити конкретні сектори та необхідні заходи задля інкорпорування стандартів гендерної рівності у пострадянських країнах задля розвитку гендерної освіти: освітня політика та нормативно-правова база навчальних закладів освіти, у тому числі вищих; навчальні матеріали, методи та практики викладання; виховна і профорієнтаційна робота; дослідження з гендерних проблем; моніторинг врахування гендерної перспективи в системі освіти.
The article deals with the Council of Europe (COE) documents that can serve to member states as the standards towards the inclusion of gender equality principles into education system as well as the legal framework for the gender education development in Post-Soviet countries. Council of Europe key gender equality standards are specified in Resolutions and Recommendations of its governing bodies (the Parliamentary Assembly, the Committee of Ministers): on balanced participation of women and men in political and public decision making; on gender mainstreaming in education; on the implementation of Recommendation CM/Rec(2007)13 by member States; on gender equality standards and mechanisms; in Declarations and Conventions adopted by the conferences and meetings of Council of Europe member States: Declaration on Equality Between Women and Men as a Fundamental Criterion of Democracy (1997); Resolution Bridging the gap between de jure and de facto equality to achieve real gender equality (2010); Declaration: Making gender equality a reality (2009); Instambul Convention (2011); in the programming and strategic documents of the COE: Transversal Programme on Gender Equality (2012); Council of Europe Gender Equality Strategy 2014–2017.Supporting to member States to implement gender equality standards in the area of education the Council of Europe focuses on promoting gender equality in education that is a prerequisite to the achievement of de facto equality between men and women in all spheres of life in society: personal, social, economic and political; on raising awareness of the persistence of gender stereotyping in education which is root causes of gender-based violence; on encouraging girls and boys to explore new roles, activities and areas; on using of non-sexist language and non-discriminatory teaching methods; on making gender mainstreaming one of the objectives of educational and career guidance.In the article it’s identified the specific sectors and the necessary measures to incorporate the gender equality standards in post-Soviet countries for the gender education development: educational policy and normative legal base of educational institutions, including higher education; teaching materials, methods and practices of teaching; educational and career guidance; researching gender issues; monitoring of gender mainstreaming in the education system. В статье рассмотрены документы Совета Европы, которые, являясь стандартом для национальных государств в направлении внедрения принципов гендерного равенства в образовательной сфере, выступают нормативно-правовой основой развития гендерного образования на постсоветском пространстве. Анализ резолюций и рекомендаций руководящих органов СЕ, деклараций и конвенций, принятых по итогам конференций, и программно-стратегических документов Совета Европы позволил выявить конкретные секторы и необходимые меры для инкорпорирования стандартов гендерного равенства в постсоветских странах для развития гендерного образования: образовательная политика и нормативно-правовая база учебных заведений, в том числе высших; учебные материалы, методы и практики преподавания; воспитательная и профориентационная работа; исследования гендерных проблем; мониторинг учета гендерной перспективы в системе образования. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-12-14
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/458
10.28925/2312-5829.2017.3-4.2698 |
|
Source |
Освітологічний дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 269-284
Educological discourse; 2017: № 3-4 (18-19); 269-284 Освитологичный дискурс; 2017: № 3-4 (18-19); 269-284 2312-5829 10.28925/2312-5829.2017.3-4 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/458/389
|
|
Rights |
##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
|