Запис Детальніше

Підготовка вчителя початкової школи до діалогічного навчання в контексті розбудови нової української школи

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/22106/
 
Title Підготовка вчителя початкової школи до діалогічного
навчання в контексті розбудови нової української школи
Подготовка учителя начальной школы к диалогическому
обучения в контексте новой украинской школы
Training of elementary school teacher for dialogue teaching in the context of building a new Ukrainian school
 
Creator Іванюк, Ганна Іванівна
 
Subject Index Copernicus
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті висвітлено теоретичні й практичні аспекти професійної підготовки вчителя в освітньому процесі закладу вищої освіти відповідно до вимог розбудови нової української школи. Розкрито пріоритетні стратегії, означеного в статті педагогічного феномена, його сутнісну характеристику. Подано особливості підготовки вчителя до діалогічного навчання учнів початкової школи (з урахуванням психологічних, дидактичних чинників); розкрито складові готовності до діалогічного навчання учнів: набуття психологічного та фахового досвіду комунікації,
проектування мети, завдань, змістово-технологічного забезпечення, вироблення алгоритму діалогічного навчання з урахуванням корекції та кінцевого результату.
В статье освещены теоретические и практические аспекты
профессиональной подготовки учителя в образовательном процессе учреждения высшего образования в соответствии с требованиями развития новой украинской школы. Раскрыты приоритетные стратегии, указанного в статье педагогического феномена, его сущностную характеристику. Представлены особенности подготовки учителя к диалогическому обучения учащихся начальной школы (с учетом психологических, дидактических факторов), раскрыты составляющие готовности к диалогическому обучения учащихся: приобретение психологического и профессионального опыта коммуникации, проектирование целей, задач, содержательно-технологического обеспечения, выработка алгоритма диалогического обучения с учетом коррекции и конечного результата.
Modernization of the elementary school teacher training system in Ukraine is due to challenges at the internal and external levels. The essence of these challenges is to bring teachers closer to the socio-cultural needs of junior pupils’ education. External challenges are due to intercultural interaction in a globalized space. Therefore, the article deals with the preparation of a teacher for the dialogic teaching of pupils as a means of forming functional literacy. The solution of this problem is considered in the context of changes in the value priorities of education (from the subject-content – to the person-oriented), which makes it possible to build childhood-centric connections of the learning process. Therefore, the preparation of a teacher for dialogue teaching is focused on the improvement of pedagogical (didactic, methodical), psychological components of general and professional competence. Studying the research of a given topic made it possible to distinguish two groups of
sources: 1) works that reveal the strategies of pedagogical education (V. Andrushchenko, N. Bibik, V. Bondar, O. Savchenko, S. Sysoeva); 2) works that highlight the peculiarities of the
preparation of elementary school teacher for the organization of dialogue teaching (N. Mikhailova, S. Yusin, O. Alexander, O. Moroz); the philosophical aspects of this problem
are disclosed in the writings of I. Zyazyun, V. Ognevyuk.
The author’s interpretation of the preparation of elementary school teacher for a dialogic teaching has a practical orientation. The readiness of the elementary school teacher
for the dialogue teaching is given in the context of psychological and professional experience, communication, the opinions of another person, respect and ability to accept the person with her thoughts: cooperation for the purpose of correction and self-correction, development and
self-development in dialogue interaction. The readiness of the teacher for dialogue teachig is reflected in the light of the design of dialogical training in accordance with the goals and objectives, content and technology provision, the algorithm of educational activities.
 
Publisher Сумський державний пед. університет ім. А. С. Макаренка
 
Date 2017-11
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/22106/1/Ivaniuk_H_I_PVPSc_2017_PI.pdf
Іванюк, Ганна Іванівна (2017) Підготовка вчителя початкової школи до діалогічного навчання в контексті розбудови нової української школи Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. (6). с. 252-262. ISSN 2312-5993