Запис Детальніше

Я-концепція людини як потенціал становлення її суб’єктності

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/22118/
 
Title Я-концепція людини як потенціал становлення її суб’єктності
Я-концепция человека как потенциал становления его субъектности
Self-concept of man as a potential formation of its subjectivity
 
Creator Подофєй, Світлана Олексіївна
 
Subject Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
 
Description У статті розглядаються теоретичні підходи до розуміння Я-концепції людини як потенціалу становлення її суб’єктності. Висвітлено соціально-психологічні особливості розвитку Я-концепції та формування особи як суб’єкта, автора, ініціатора власної діяльності. Визначено структуру та функції Я-концепції
в психічному житті людини. Становлення Я-концепції студента відбувається через усвідомлення себе суб’єктом дії, через сприйняття себе суб’єктом у системі стосунків в новому студентському середовищі. Це орієнтує його на самоствердження у навчальній та суспільній діяльності. В подальшому це спрямовує його до самовизначення і свідому саморегуляцію своїх дій на основі внутрішнього вироблення педагогічної професійної позиції та відчуття себе як автора діяльності, творця своїх вчинків.
В статье рассматриваются теоретические подходы к пониманию Я-концепции человека как потенциала становления его субъектности. Освещаются социальные, психологические особенности развития
Я-концепции и формирования личности как субъекта, автора, инициатора деятельности. Определено структуру и функции Я-концепции в психической жизни человека. Становление Я-концепции студента происходит через осознание себя субъектом действия, через восприятие себя субъектом в системе отношений в новом студенческой среде. Это ориентирует его на самоутверждение в учебной и общественной деятельности. В дальнейшем это направляет его на самоопределение и сознательную саморегуляцию своих действий на основе внутреннего формирования педагогической профессиональной позиции и понимания себя как автора деятельности, творца своих поступков.
The article deals with theoretical approaches to understanding the self-concept of man as a potential for
the emergence of his subjectivity. The social, psychological features of the development of the self-concept
and the formation of a person as a subject, author, initiator of activity are highlighted. The structure
and functions of the self-concept in the mental life of man are determined. The formation of the student’s
self-conception occurs through the realization of himself as the subject of action, through the perception
of himself as a subject in the system of relations in a new student environment. This focuses on selfassertion in educational and social activities. Later it directs him to self-determination and conscious
self-regulation of his actions on the basis of internal development of the pedagogical professional position
and understanding himself as the author of activity, the creator of his actions. The direction of further
research into the factors shaping the student’s self-concept and the formation of his subjectivity in the educational and public activities of the student environment and professional self-realization in the center of self-knowledge and professional self-development of the higher educational institution is determined. The prospect of further research is seen in the improvement of the psychological and pedagogical program of the formation of the professional subjectivity of future teachers.
 
Publisher ТОВ «Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2017-11
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language ru
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/22118/1/Podofiei_S_O_YK_2017_PI.pdf
Подофєй, Світлана Олексіївна (2017) Я-концепція людини як потенціал становлення її суб’єктності Молодий вчений (10.2). с. 79-83. ISSN 2313-2167