СТАН ТРИБОЛОГІЧНОЇ СИСТЕМИ «ВЧ50 - МОТОРНА ОЛИВА - АО20-1» В УМОВАХ НЕДОСТАТНЬОГО МАЩЕННЯ
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
СТАН ТРИБОЛОГІЧНОЇ СИСТЕМИ «ВЧ50 - МОТОРНА ОЛИВА - АО20-1» В УМОВАХ НЕДОСТАТНЬОГО МАЩЕННЯ
STATUS OF TRIBOLOGICAL SYSTEM «VCH50 - MOTOR OIL - AO20-1» IN THE CONDITIONS OF INSUFFICIENT LUBRICATION — |
|
Creator |
Кубіч, Вадим Іванович
Курликов, Дмитро Андрійович Марущак, Михайло Михайлович |
|
Subject |
трибоз’єднання; навантаження; натурний зразок; коефіцієнт тертя; температура
УДК 621.891 tribocoupling; loading; natural sample; coefficient of friction; temperature — — — |
|
Description |
Наведено результати триботехнічних випробувань трибологічної системи матеріалів «ВЧ50 - моторна олива - АО20-1», яка досліджувалась у трибоз’єднанні «шийка - вкладиш» з використанням натурних зразків деталей кривошипно-шатунного механізму двигуна ЗМЗ-402 за циклом: припрацювання оливи; тертя без подачі оливи; тертя з подачею оливи при ступеневому навантаженні та одношвидкісному режимі тертя ковзання. Встановлено неоднозначний вплив складу олив на швидкість зміни коефіцієнта тертя при взаємодії матеріалів в умовах втрати спроможності мастильних утворень, сформованих при припрацюванні, здійснювати мащення.
The results of tribotechnical tests of the tribological system of materials "VCH50 - motor oil - AO20-1", which was investigated in tribo-conjugation "neck-insert" using full-scale specimens of the details of the crank-and-rod mechanism of the engine ZMZ-402, are given. The tests were carried out in accordance with the cycle: oil ingot, friction without oil supply, friction with oil supply, with step loading and single-speed sliding friction mode. The main emphasis is made on the determination and comparison of the rate of change in the friction coefficient in tribological materials systems. An ambiguous influence of the composition of oils on the rate of change in the coefficient of friction in the interaction of materials in the conditions of loss of the possibility of oil formations formed during running-in has been shown to have a lubricating effect. The results obtained on the one hand seem to be comparatively generalized and indicate an ambiguous character of the behavior of the triads under study, and on the other hand they are the initial data for determining the time of resistance to oil layer collapse during lubricating starvation. It was found that the greatest resistance to failure in the conditions of interaction under consideration from the assortment of motor oils studied: LUKOL-STANDARD SAE 15W / 40 SF / CC; WOLF 10W40SL / CF with a suspension of REMOL-2; MOTUL 5W20 A1 / B1; YUKO 10W40 SL / SF, provide lubricant formations formed from components of semi-synthetic oil WOLF 10W40SL / CF with the addition of a suspension of REMOL-2. — |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-12-18
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/12127
10.18372/0370-2197.4(77).12127 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 4(77) (2017); 48-62
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 4(77) (2017); 48-62 Проблемы трения и изнашивания; № 4(77) (2017); 48-62 |
|
Language |
uk
|
|