Запис Детальніше

THE INFLUENCE OF DOUBLE ELECTRICAL LAYERS IN THE "METAL-ELECTROLYTE-POLYMER" FRICTION PAIR ON ITS ENERGY-LOADING (PART ONE)

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title THE INFLUENCE OF DOUBLE ELECTRICAL LAYERS IN THE "METAL-ELECTROLYTE-POLYMER" FRICTION PAIR ON ITS ENERGY-LOADING (PART ONE)
ВЛИЯНИЕ ДВОЙНЫХ ЭЛЕКТРИЧЕСКИХ СЛОЕВ В ПАРЕ ТРЕНИЯ «МЕТАЛЛ – ЭЛЕКТРОЛИТ - ПОЛИМЕР» НА ЕЕ ЭНЕРГОНАГРУЖЕННОСТЬ (ЧАСТЬ ПЕРВАЯ)
ВПЛИВ ПОДВІЙНИХ ЕЛЕКТРИЧНИХ ШАРІВ У ПАРІ ТЕРТЯ «МЕТАЛ – ЕЛЕКТРОЛІТ - ПОЛІМЕР» НА ЇЇ ЕНЕРГОНАВАНТАЖЕННІСТЬ (ЧАСТИНА ПЕРША)
 
Creator Вольченко, Александр Иванович
Вольченко, Николай Александрович
Андрейчиков, Евгений Юрьевич
Журавлев, Дмитрий Юрьевич
Красин, Павел Сергеевич
 
Subject braking device; friction pair; phase boundary; «metal-electrolyte»; double electric layer; oxidation and reduction processes; thermostabilization state of a metal element

тормозное устройство; пара трения; фазовая граница; «металл - электролит»; двойной электрический слой; окислительные и восстановительные процессы; термостабилизационное состояние металлического элемента

гальмівний пристрій; пара тертя; фазова границя; «метал - електроліт»; подвійний електричний шар; окислювальні та відновлювальні процеси; термостабілізаційний стан металевого елемента
УДК 629.413-592.112
 
Description The materials of the article illustrate the estimation of the energy loading of a metal friction element in the metal-electrolyte-polymer friction pair while forming various types of double electrical layers with the release of its thermal stabilization state. The energy loading of the contact spots of the microprotrusions of the friction pairs of braking devices depends to a large extent on the electrical, thermal and chemical fields that are of a different nature to an allowable temperature and are above the surface layers of the polymer patch. The latter is significantlyinfluenced by double electrical layers that are formed at the  boundaries of the phases «metal-metal», «metal-polymer», «metal-semiconductor», «semiconductor-semiconductor» and «metal-electrolyte». When two electrically conducting phases come into contact with electrothermomechanical friction, a difference in electrical potentials arises, which is due to the formation of a double electric layer, that is an asymmetric distribution of charged particles near the phase boundary. The structure of the double electric layer does not matter for the magnitude of the reversible electrode potential, which is determined by the variation of the isobaric-isothermal potential of the corresponding electrochemical reaction. At the same time, the structure of the double electric layer plays an important role in the kinetics of electrical processes, including the kinetics of the ion exchange under equilibrium conditions, characterizing the intensity of this exchange, and as a consequence, in the occurrence of the thermal stabilization state of the metallic friction element. Thus, the classical approach to the processes of the double electric layer in a «metal-electrolyte-polymer» pair is illustrated, without taking into account the complex heat exchange to which the metal friction element of the braking devices is exposed.
В материалах статьи проиллюстрирована оценка энергонагруженности металлического фрикционного элемента в паре трения «металл – электролит - полимер» при  образовании различных типов двойных электрических слоев с выделением его термостабилизационного состояния.
У матеріалах статті проілюстрована оцінка енергонавантаженості металевого фрикційного елемента у парі тертя «метал - електроліт - полімер» при утворенні різних типів подвійних електричних шарів з виділенням його термостабілізаційного стану.
 
Publisher Національний Авиаційний Університет
 
Contributor


 
Date 2017-12-18
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/12126
10.18372/0370-2197.4(77).12126
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 4(77) (2017); 37-47
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 4(77) (2017); 37-47
Проблемы трения и изнашивания; № 4(77) (2017); 37-47
 
Language ru