Графічна підготовка майбутніх інженерів як сучасна педагогічна проблема
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/22160/
|
|
Title |
Графічна підготовка майбутніх інженерів як сучасна педагогічна проблема
Графическая подготовка будущих инженеров как современная педагогическая проблема Graphic Preparation of Future Engineers as a Modern Pedagogical Problem |
|
Creator |
Прошкін, Володимир Вадимович
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
У статті здійснено аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми професійної підготовки майбутніх інженерів. Розв’язання окресленого питання тісно пов’язане з упровадженням компетентнісного підходу в процесі вивчення графічних дисциплін та створення ефективних механізмів його реалізації. З’ясовано, що в процесі вивчення графічних дисциплін студенти розв’язують пізнавальні задачі, вчаться правильно читати креслення та схеми, виконувати графічні завдання та конструкторські роботи. Проаналізовано провідне поняття дослідження – «елементарна графічна грамотність». Обґрунтовано етапи навчання, що забезпечують поступове та цілеспрямоване формування проектно-конструкторської компетентності майбутнього інженера. В статье осуществлен анализ психолого-педагогической литературы по проблеме профессиональной подготовке будущих инженеров. Разрешение указанного вопроса тесно связано с использованием компетентностного подхода в процессе изучения графических дисциплин и создания эффективных механизмов его реализации. Выявлено, что при изучении графических дисциплин студенты учатся решать познавательные задачи, правильно читать чертежи и схемы, выполнять графические задания и конструкторские работы. Проанализировано ведущее понятие исследования – «элементарная графическая грамотность». Обоснованы этапы обучения, которые обеспечивают постепенное и целенаправленное формирование проектно-конструкторской компетентности будущего инженера. The article presents the analysis of psychological and pedagogical literature according to the problem of future engineers’ professional training. The solution to the mentioned question is closely connected with the introduction of competence approach in the process of studying graphic disciplines and the creation of effective mechanisms for its implementation. It has been found out that students learn to solve cognitive tasks, to read drawings and schematics, perform graphic tasks and design work while studying graphic disciplines. A leading concept of the study "basic graphic literacy" has been analyzed. The stages of learning, providing progressive and systematic formation of design competence of a future engineer have been 91 grounded: l-st stage (initial) – a prospective student needs to perceive and reproduce the basic graphic knowledge, to have a spatial representation relative to the graphical objects and to operate with them; II-nd stage (basic) – an engineer consciously uses state standards possesses basic knowledge of graphical techniques and regulations, theoretical bases of images creation of spatial forms in the plane; III-th stage (review) – student rationally combines graphic skills, use traditional methods and rules of imaging and the computer systems capabilities; IV-th stage (forming) – a future engineer must effectively apply knowledge gained in the process of executing design and engineering works; V-th stage (creative) – an engineer applies and enriches the graphic skills in the process of professional activity. |
|
Publisher |
Видавництво Державного закладу «Луганського національного університету імені Тараса Шевченка»
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/22160/1/V.Proshkin_VLNU_7_FITU.pdf
Прошкін, Володимир Вадимович (2017) Графічна підготовка майбутніх інженерів як сучасна педагогічна проблема Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка (7). с. 85-91. ISSN 2227-2844 |
|