Змістовий компонент позакласної роботи з української мови у 8-9 класах загальноосвітнього навчального закладу
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/22222/
|
|
Title |
Змістовий компонент позакласної роботи з української мови у 8-9 класах загальноосвітнього навчального закладу
Extraclass activity content in ukrainian in the 8-9-th years of secondary school Содержательный компонент внеклассной работы по украинскому языку в 8-9 классах общеобразовательного учебного заведения |
|
Creator |
Александрова, Валентина Федорівна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
У статті розкрито змістовий компонент позакласної роботи з української мови у 8-9 класах загальноосвітнього навчального закладу, визначено завдання позакласної роботи у процесі навчання української мови, що полягають у розширенні, поглибленні здобутих на уроках мови знань, удосконаленні практичних умінь і навичок учнів; вихованні ініціативи, самостійності, творчих здібностей, інтересу до предмета, виокремлено мовознавчий і соціокультурний сегменти у змістовому компоненті позакласної роботи.
The article reveals the content component of the extracurricular work on the Ukrainian language in the 8th and 9th forms of the general educational institution, namely, activities that are specially practiced outside of the hour, which have their own meaning, but are not always provided for in the curriculum: interesting information about the language from vocabulary, phraseology, stylistics; Familiarization with dictionaries, reference books; the development of the literary language; Questions of origin of names, surnames, geographical names, study of toponymy of settlements, districts, cities, regions; Collection of material on linguistic phenomena; Specific forms, methods and methods of carrying out this work aimed at stimulating students’ interest in learning the subject. Tasks of extracurricular work in the process of teaching the Ukrainian language are to expand, deepen the knowledge gained in the lessons of the language, improve spelling, punctuation and stylistic skills, improve the student’s speech culture, activate mental and creative abilities, create an intelligent background that favors a conscious and deep Assimilation of educational material; Education initiative, independence, creativity, interest in the subject; Promoting the all-round development of the individual. Highlighted linguistic and socio-cultural segments in a meaningful component of extracurricular activities that encourage independent monitoring of language, promote the formation of students’ conception of language as a dynamic system, which is constantly evolving. В статье раскрыто содержательный компонент внеклассной работы по украинскому языку в 8-9 классах общеобразовательного учебного заведения, определены задачи внеклассной работы в процессе обучения украинскому языку, заключающиеся в расширении, углублении полученных на уроках языка знаний, совершенствовании практических умений и навыков учащихся; воспитании инициативы, самостоятельности, творческих способностей, интереса к предмету, выделены языковедческий и социокультурный сегменты в содержательном компоненте внеклассной работы. |
|
Date |
2017
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/22222/1/V_Aleksandrova_Stattya.pdf
Александрова, Валентина Федорівна (2017) Змістовий компонент позакласної роботи з української мови у 8-9 класах загальноосвітнього навчального закладу Педагогічний процес: теорія і практика (2(57)). с. 120-124. |
|