Modern priorities of building physical education specialists’ professional competence
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/22369/
http://npo.kubg.edu.ua/numbers/46-arkhiv-nomeriv-2017-roku/101-3-4-2017-roku.html |
|
Title |
Modern priorities of building physical education specialists’ professional competence
Сучасні пріоритети формування професійної компетентності фахівців з фізичного виховання Современные приоритеты формирования профессиональной компетентности специалистов по физическому воспитанию |
|
Creator |
Дерека, Тетяна Григорівна
Туманова, Валентина Миколаївна |
|
Subject |
Index Copernicus
РИНЦ Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН) |
|
Description |
Training programs of physical education specialists’ training, circa 2003, have been analyzed in this article. Elective and normative aspects of physical education specialists’ training curricula have been characterized by training cycles: humanitarian, social-economic, mathematical, of natural studies’, professional and practical (2003, 2008, 2010, 2013, 2015). 2017 curricula of educational programs of professional training, which build general and specific professional competences, have been characterized by clusters of subject areas. Physical education specialists’ training curricula of years 2003, 2008, 2010, 2013, 2015 and 2017 have been characterized by amount of hours and course credits, which are given to academic subjects. Quantity data of students’ teaching and working (both pedagogic and out-of-school) educational practices has been analyzed. Data about physical education specialists’ professional training curricula of years 2003, 2008, 2010, 2013, 2015 and 2017 has been given. Professional competences, which are formed during practically oriented professional training, have been defined, in accordance to modern educational standards and physical education specialists’ professional training curricula. Recommendation documents of the European Comission, requirements of which should be taken into account while formulating new era of higher education standards, have been identified В статті проаналізовано навчальні програми підготовки фахівців фізичного виховання починаючи з 2003 р. Охарактеризовано навчальні плани підготовки фахівців фізичного виховання за циклами підготовки та кількістю годин й кредитів, які відведено на навчальні дисципліни. Проаналізовано кількісні дані навчаль- них планів щодо практики студентів: навчальної, виробничої (педагогічної), виробничої (позашкільної), зі спеціалізації. Наведено дані щодо навчальних планів професійної підготовки фахівців фізичного вихован- ня 2003, 2008, 2010, 2013, 2015 та 2017 рр. Визначено фахові компетентності (психолого-педагогічна, здоров’язберігальна, фізкультурно-педагогічна, управлінська, дослідницько-аналітична, правова), які фор- муються в процесі практично спрямованої професійної підготовки, згідно сучасних освітніх стандартів та освітніх програм професійної підготовки фахівців фізичного виховання В статье проанализированы учебные программы подготовки специалистов по физическому воспитанию начиная с 2003 года. Охарактеризованы учебные планы подготовки специалистов по физическому воспита- нию по циклам подготовки и количеством часов и кредитов, которые отведено на учебные дисциплины. Про- анализированы количественные данные учебных планов по практики студентов: учебной, производственной (педагогической), производственной (внешкольной), по специализации. Приведены данные учебных планов профессиональной подготовки специалистов физического воспитания 2003, 2008, 2010, 2013, 2015 и 2017 годов. Определены профессиональные компетентности (психолого-педагогическая, здоровьясохраняющая, физкультурно-педагогическая, управленческая, исследовательско-аналитическая, правовая), которые фор- мируются в процессе практически направленной профессиональной подготовки, согласно современным об- разовательным стандартов и образовательных программ профессиональной подготовки специалистов по физическому воспитанию |
|
Date |
2017
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/22369/1/T_Dereka_Tumanova_NPO_FZFVS.pdf
Дерека, Тетяна Григорівна та Туманова, Валентина Миколаївна (2017) Сучасні пріоритети формування професійної компетентності фахівців з фізичного виховання «Неперервна професійна освіта: теорія і практика» (3-4). с. 95-100. ISSN 609-8595, 2412-0774 |
|