Компаративний аналіз творів української та зарубіжної класики як засіб формування національних і загальнолюдських духовних цінностей учнів
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/22506/
|
|
Title |
Компаративний аналіз творів української та зарубіжної класики як засіб формування національних і загальнолюдських духовних цінностей учнів
Компаративный анализ произведений украинской и зарубежной классики как средство формирования национальных и общечеловеческих духовных ценностей учащихся The comparative analysis of the ukrainian and foreign literature as the means of formation of pupils' national and universal intellectual values |
|
Creator |
Сафарян, Світлана Іванівна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
Літературній освіті належить одна із провідних ролей у формуванні духовності підростаючої особистості. Це завдання вирішується у процесі вивчення української та зарубіжної літератури. У статті акцентовано увагу на актуальності використання на уроках літератури в школі порівняльного вивчення художніх творів як ефективного засобу формування духовно-ціннісних орієнтацій учнів; окреслено основні напрями компаративного аналізу; наведено конкретний приклад порівняння творів Мольєра та І.Карпенка-Карого.
Литературному образованию принадлежит одна из ведущих ролей в формировании духовности подрастающей личности. Эта задача решается в процессе изучения украинской и зарубежной литературы. В статье акцентировано внимание на актуальности использования на уроках литературы сравнительного анализа художественных произведений как эффективного средства формирования духовно-ценностных ориентаций учащихся; обозначены основные направления сравнительного анализа; приведен конкретный пример сравнения произведений Мольера и И. Карпенко-Карого. The modern education is aimed first of all at the formation of intellectual values of coming generation. The task of formation of intellectual values can be solved within the school literary education which plays the leading part in the process of formation of pupils' intellectual values. It is at Literature lessons where a teacher has much more opportunities in comparison with the other subjects to have an effect on pupils' intellectual, evaluative and emotional sphere life. And so it is the teacher of Literature who has an opportunity to improve pupils' system of values. This is a literary work which at the same time can be called a piece of Art and so can have some special influence on the process of formations of pupils' national and universal intellectual values. These tasks can be solved in the process of studying the Ukrainian and Foreign literature. In the article the efficiency of realization of comparative analysis at school Literature lessons is revealed. The comparative analysis is regarded to be the affective means in the process of formation of pupils' attitude to Universal intellectual values. In the process of making comparative analysis pupils learn to find out various extensional associations, gain some practice in analysis, synthesis, comparisons and summarizing. Thus it helps to build up pupils' world outlook, to develop pupils' national identity and respect towards different nations and cultures. In the article the foundations of school comparative analysis are given. The aim of the analysis is to single out some corresponding typical similar problems in different works of literary. That must help in its turn to find out the conception and the esthetic value of each of the literary processes, works or phenomena being compared. The aim of the analysis is to find out some common and different features of literary works, to comprehend the universal intellectual values and national identity of each of the analyzed works of literature. Also in the article the main directions of the comparative analysis are revealed: historical and literary, biographical, historical and cultural, theoretical and literary. There is a pattern of such analysis being illustrated in the article: the comparative analysis of the French and Ukrainian literature, the comedy by Moliere «Philistine in the nobility» and tragicomedy by Karpenko-Karyi «Martin Borulya». As a result it has been proved that this way of analysis helps pupils to develop their national and universal intellectual values. |
|
Publisher |
Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського
|
|
Date |
2017-05
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/22506/1/S_Safaryan_NVMNUiVOS_PN_2_IPPO.pdf
Сафарян, Світлана Іванівна (2017) Компаративний аналіз творів української та зарубіжної класики як засіб формування національних і загальнолюдських духовних цінностей учнів Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки: збірник наукових праць (2). с. 402-406. ISSN 2518-7813 |
|