Запис Детальніше

Проблема особистісної ефективності у контексті наукової спадщини Г.С. Костюка

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709588/
http://problemps.kpnu.edu.ua/%D0%B0%D1%80%D1%85%D1%96%D0%B2-%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B2/
 
Title Проблема особистісної ефективності у контексті наукової спадщини Г.С. Костюка
The issue of personal efficiency in the context of scientific heritage of G.S. Kostiuk
 
Creator Дригус, Марія Трохимівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті представлено результати дослідження творчої спадщини фундатора сучасної вітчизняної психології Г.С. Костюка, а саме: здійснено уперше аналіз концептуального підходу вченого до проблеми особистісної ефективності. Констатовано, що Г.С. Костюк ініціював проблему особистісної ефективності школяра в освітньому просторі, означивши її у сенсовому полі як створення умов для особистості “зростати власними силами”. Зазначено, що висунута ідея “прогресивного психічного саморуху” як вектор змін “внутрішнього, особистого” – це унікальна антиципація Г.С. Костюком сенсу особистісної ефективності. Акцентовано, що проблему становлення особистісної ефективності Г.С. Костюк розкрив у контексті концепції психічного розвитку дитини зі стрижневою ідеєю саморозвитку та саморуху особистості. Виокремлено окреслені ученим теоретико-методологічні положення, які є підґрунтям становлення особистісної ефективності дитини – школяра: пріоритетний статус внутрішніх, – а не зовнішніх – умов психічного розвитку, роль власної активності дитини в засвоєнні досвіду; формування власних сил підростаючої особистості в процесі засвоєння досвіду в культурно-ціннісному контексті; здійснення такого виховного керування психічним розвитком, за якого виховні впливи перетворюються у внутрішні стимули до розвитку зростаючої особистості; становлення дитини як суб’єкта власного розвитку. Показано, що ознаки особистісної ефективності школяра Г.С. Костюк окреслив у мотиваційній парадигмі. Встановлено, що концепт “ефективність” учений розкрив у таких спектрах: концепції психічного розвитку дитини; психологічному аналізі навчальної діяльності та учіння; освітньому середовищі. Зроблено висновок, що учений уперше самобутньо ініціював в педагогічній та віковій психології (як у вітчизняній, так і зарубіжній) проблему ефективності у системному вимірі.
The article presents the study of creative legacy of G.S. Kostiuk, a founder of modern Ukrainian psychology, namely: for the first time, the analysis of his conceptual approach to personal academic efficiency is performed. The article states that G.S. Kostiuk initiated examination of pupils’ personal efficiency in educational space, he designated it in the semantic field as provision of conditions for personal "growth with help of own efforts". It is indicated that the proposed idea of "progressive mental self-movement" as a vector of "internal, personal" changes proposed by G.S. Kostiuk is a unique anticipatio on the way of understanding of the “personal efficiency” concept. It is stressed that G.S. Kostiuk revealed the issue of personal efficiency formation in the context of children’s mental development that included the core idea of personal self-development and self-movement. The scientist outlined the theoretical and methodological provisions that underlie pupils’ personal efficiency formation: the priority status of internal - not external - conditions of mental development; a role of child’s own activities for experience acquisition; formation of own forces of growing personality in the experience acquisition process in the cultural value context; implementation of such educational management of psychic development when external educational influence could be converted to internal stimuli for growing personality development; child’s becoming of an agent of his/her own development. It is shown that G.S. Kostiuk outlined characteristics of pupils’ personal efficiency within the motivational paradigm. The scientist revealed the "efficiency" concept in such aspects: child’s mental development; psychological analysis of educational activities and learning; the educational environment. The conclusion is made that the scientist was the first one who originality initiated, off the beaten path, in the educational and developmental psychology (both national and foreign) the issue of efficiency in the system context.
 
Publisher Аксіома
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709588/1/Drigus_%282016%29_Problema_osobystisnoi_efektyvnosti_u_konteksti_naukovoi_spadshchyny_H.S._Kostiuka%20%2833-15%29.pdf
- Дригус, Марія Трохимівна (orcid.org/0000-0003-0648-0183 <http://orcid.org/0000-0003-0648-0183>) (2016) The issue of personal efficiency in the context of scientific heritage of G.S. Kostiuk Проблеми сучасної психології (33). pp. 148-161. ISSN 2227-6246