Запис Детальніше

Literariness in Readers’ Experience. Further Developments in Empirical Research and Theory

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/22999/
http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/uk/articles/2017-11-doc/2017-11-st1
 
Title Literariness in Readers’ Experience. Further Developments in Empirical Research and Theory
Літературність у досвіді читача. Розбудова емпіричних досліджень художнього тексту і теорії
 
Creator Chesnokova, Anna
van Peer, Willie
 
Subject Web of Science
 
Description In the past, several studies have found empirical support for the psychological notion of foregrounding. In this article we will present the results of a series of reading experiments investigating descriptive and evaluative reader reactions
to poems, both in their original form (containing rather heavy foregrounding, both deviation and parallelism) and
versions from which all foregrounding has been removed. In this sense the research presents a replication of earlier
experiments as well as a comparison with some more recent ones that failed to find empirical evidence for the notion of
foregrounding. It will also cast light on Bortolussi and Dixon’s (2003) ‘rereading paradigm’. The results will be combined
with a reconsideration of the concept of literariness, which will be confronted with the variety within a reader
population, as well as with the diversity within a text corpus. The latter will be confronted with Van Peer’s (1991) effort
to develop a descriptive definition of literature, incorporating the heterogeneous nature of the corpus of texts that are
regarded as literary. Revisiting these aspects of texts and their reception may illuminate persistent problems in the
theory of literariness
У минулому ціла низка досліджень надала емпіричного підтвердження психологічному феномену висунення. У запропонованій статті автори презентують результати серії експериментів, що були спрямовані на вивчення описових і оцінних реакцій читача на поетичні тексти – як в їх оригінальному варіанті, сповненому експліцитного висунення у формі девіації та паралелізму, так і зманіпульованих версій, у яких таке висунення було вилучено. У цьому сенсі презентоване дослідження є реплікацією попередніх експериментів. Воно також має на меті порівняння отриманих результатів із висновками інших розвідок, що, на відміну від попередніх, не знайшли емпіричного підтвердження феномену висунення. Додатково розвідка покликана стати внеском у розбудову ідеї про «парадигму повторного читання» М. Бортолуссі і П. Діксона (2003). Автори поєднують презентацію результатів експериментів із теоретичним переосмисленням концепту літературності, який буде проаналізовано на прикладах різних читацьких спільнот і текстів. Такий підхід буде співвіднесено із спробою В. ван Піра (1991) розробити універсальне визначення літератури, яке б ураховувало гетерогенну природу всього корпусу текстів, що вважаються літературними. Переосмислення таких аспектів художніх текстів та їх рецепції може певною мірою пролити світло на існуючі проблеми теорії літературності.
 
Publisher Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/22999/1/A_Chesnokova_NO_2017_IF.pdf
Chesnokova, Anna та van Peer, Willie (2017) Літературність у досвіді читача. Розбудова емпіричних досліджень художнього тексту і теорії Наука і освіта (11). с. 5-17. ISSN 2311-8466