Запис Детальніше

Динаміка становлення ретроспективної рефлексії в учнів при переході від початкової до основної школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708960/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-9/vipusk-9-2016-t9-u
 
Title Динаміка становлення ретроспективної рефлексії в учнів при переході від початкової до основної школи
Динамика становления ретроспективной рефлексии у учащихся при переходе из начальной в основную школу
Dynamics of pupil’s retrospective reflection formation during the period of transition from primary to secondary school
 
Creator Яворська-Вєтрова, Ірина Вікторівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто проблему рефлексії як одного з психологічних механізмів становлення особистісної ефективності школяра. Встановлено, що виокремлюються три види особистісної рефлексії: ситуативна, ретроспективна і перспективна. Визначено, що ретроспективна рефлексія відображає ставлення особистості до здійсненого розумового пошуку, віднайдених стратегій розв’язку, з’ясування причин помилок, а також “осмислення й переосмислення минулого образу “Я”. Здійснено аналіз розвитку ретроспективної рефлексії в учнів 3–6-х класів різних за особистісною ефективністю груп. Виявлено, що як низько-, так і середньоефективним школярам загалом притаманна схильність до аналізу змісту і результатів виконаної діяльності. У високоефективних учнів констатовано пряму залежність між розвитком схильності до осмислення виконаної діяльності, аналізу зроблених помилок і оцінки себе в минулому та підвищенням успішності, продуктивності становлення особистості як суб’єкта навчальної діяльності.
В статье рассмотрена проблема рефлексии как одного из психологических механизмов становления личностной эффективности школьника. Установлено вычленение трех видов личностной рефлексии: ситуативной, ретроспективной и перспективной. Определено, что ретроспективная рефлексия отражает отношение личности к проведенному умственному поиску, найденным стратегиям решения, выяснению причин ошибок, а также к «осмыслению и переосмыслению прошлого образа «Я». Проанализировано развитие ретроспективной рефлексии у учащихся 3–6-х классов различных групп по уровню личностной эффективности. Выявлено, что как низко-, таки среднеэффективные школьники в целом склонны к анализу содержания и результатов выполненной деятельности. У высокоэффективных учащихся констатирована прямая зависимость между развитием склонности к осмыслению выполненной деятельности, анализу сделанных ошибок, оценке себя в прошлом и повышением успешности, продуктивности становления личности как субъекта учебной деятельности.
Reflection is discussed as one of the psychological mechanisms of pupil’s personal efficiency formation. It is shown that three types of personal reflection can be distinguished: situational, retrospective and prospective. It is determined that retrospective reflection presents personal attitude to performed mental searches, discovered strategies for task solution, determined causes of errors and "understanding and rethinking of a one-time self-image". The analysis of retrospective reflection of 3-6-class pupils, having different personal efficiency, is performed. The obtained data allows us to determine five levels of retrospective reflection: low, below average, average, upper average and high. Pupils with low and average learning efficiency have, in general, the tendency to analyze the contents and results of their activities. However, during the transition period (at the end of primary school year and at early secondary school years), pupils, especially those who have average learning efficiency, show destructive tendencies in development of this type of reflection that is a factor of reducing of personal efficiency of such pupils. Pupils with high efficiency show direct correlation between development of ability to understand performed activities, to analyse made mistakes and to assess themselves in the past and successfulness increasing, productive personal formation as an agent of learning activities.
 
Publisher Талком
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708960/1/%D0%AF%D0%B2%D0%BE%D1%80%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%92%D1%94%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Яворська-Вєтрова, Ірина Вікторівна (2016) Dynamics of pupil’s retrospective reflection formation during the period of transition from primary to secondary school Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. - Том. ІX, Загальна психологія. Етнічна психологія. Історична психологія, 9. pp. 598-606. ISSN 2072-4772