Запис Детальніше

Динаміка становлення ситуативної рефлексії на межі молодшого шкільного та підліткового віку

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708962/
http://www.appsychology.org.ua/index.php/ua/arkhiv-vydannia/tom-4/vipusk-12-2016
 
Title Динаміка становлення ситуативної рефлексії на межі молодшого шкільного та підліткового віку
Динамика становления ситуативной рефлексии при переходе от младшего школьного к подростковому возрасту
Dynamics of situational reflection formation on the verge of primary school age and adolescence
 
Creator Яворська-Вєтрова, Ірина Вікторівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті висвітлено проблему рефлексії як одного з психологічних механізмів становлення особистісної ефективності школяра. З’ясовано, що виокремлюється три види особистісної рефлексії: ситуативна, ретроспективна і перспективна. Показано, що ситуативна рефлексія, що забезпечує розвиток навичок самоаналізу в актуальній діяльності, розгорнутість процесів обдумування ситуації, прийняття рішення, має в учнів 3–6-х класів середній рівень розвитку і тенденцію до його підвищення з віком, особливо у високоефективних школярів. Водночас на межі переходу від молодшого шкільного до підліткового віку виявлено нестабільність показників цього виду рефлексії.
В статье освещена проблема рефлексии как одного из психологических механизмов становления личностной эффективности школьника. Установлено, что выделяются три вида личностной рефлексии: ситуативная, ретроспективная и перспективная. Показано, что ситуативная рефлексия, обеспечивающая развитие навыков самоанализа в актуальной деятельности, развернутость процессов обдумывания ситуации, принятия решений, имеет в учащихся 3–6-х классов средний уровень развития и тенденцию к его повышению с возрастом, особенно у высокоэффективных школьников. В то же время на грани перехода от младшего школьного к подростковому возрасту выявлена нестабильность показателей этого вида рефлексии.
The article highlights the issue of reflection as one of psychological mechanisms of pupil’s personal efficiency formation. Reflection is understood as an integrative mental reality that determines person’s self-transformation and self-development through the mechanism of personal and meaningful reconsideration of his/her own mind contents. Three types of personal reflection can be determined: situational, retrospective and prospective. The article affirms that pupils’ personal efficiency depends on development of their skills of self-reflection in a current situation: the more constructively there are formed the following components of pupils’ situational reflection as analysis and understanding of own activities, thinks about own behaviour and adjusting of it according to the situation, self-control, the more effective and successful pupils become. It is shown that situational reflection, providing development of self-reflection skills in actual activities, wideness of reflection processes in the situation, decision making, has a middle level of formation at 3-6-form pupils and tends to increasing with age, especially at highly efficient pupils. However, the verge of transition from primary school age to adolescence is characterized by unstable performance of this type of reflection. The article notes that during this transition stage, which is accompanied by processes of adaptation, development of tendency to analyze course of activities, to correlate own actions with a situation and adjust them according to changes in internal and external conditions and own states, i.e. development of situational reflection, becomes a mechanism for personal efficiency formation of pupils at this ontogenetic stage.
 
Publisher Видавництво ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708962/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_3_2016_%D0%9B%D0%B0%D0%B1_%D0%BE%D0%B1%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2.pdf
- Яворська-Вєтрова, Ірина Вікторівна (2016) Dynamics of situational reflection formation on the verge of primary school age and adolescence Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. - Том 4. Психологія розвитку дошкільника, 12. pp. 254-262. ISSN 2072-4772