Запис Детальніше

Динаміка образу успішного учня (ідеальне Я) у школярів молодшого шкільного та підліткового віку в контексті їх особистісної ефективності

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/708963/
http://problemps.kpnu.edu.ua/%D0%B0%D1%80%D1%85%D1%96%D0%B2-%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B2/
 
Title Динаміка образу успішного учня (ідеальне Я) у школярів молодшого шкільного та підліткового віку в контексті їх особистісної ефективності
Динамика образа успешного учащегося (идеальное Я) у школьников младшего школьного и подросткового возраста в контексте их личностной эффективности
Dynamics of a successful pupil image (ideal self) of primary schoolchildren and adolescents in the context of their personal efficiency
 
Creator Яворська-Вєтрова, Ірина Вікторівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті подано теоретичне обґрунтування дослідження психологічних механізмів становлення особистісної ефективності, одним із яких виступає рефлексія, на різних етапах онтогенезу. Показано, що з рівнем розвитку рефлексії безпосередньо пов’язана адекватність, реалістичність Я–концепції особистості. Проаналізовано результати дослідження динаміки образу ідеального Я у школярів 3–6-х класів залежно від рівня їх особистісної ефективності. Виокремлено п’ять груп категорій, якими учні характеризують образ “успішного учня”: узагальнені характеристики; характеристики діяльності та поведінки; риси особистості (ця категорія була поділена на дві підгрупи: 1) риси особистості як суб’єкта учіння, важливі для здійснення учіннєвої діяльності; 2) особистісні риси, що характеризують суб’єкта як людину); взаємини з іншими людьми, інші характеристики На підставі результатів аналізу образу “успішного учня”, що кореспондує з ідеальним Я, констатовано: для школярів актуальним є образ учня, який має високі досягнення в навчанні, володіє широким репертуаром учнівських навичок і поведінкових характеристик, йому притаманний певний спектр рис, значущих як у сфері “Я – суб’єкт учіння”, так і у сфері “Я – людина”. Зауважено, що кількість і якість узагальнених характеристик успішного учня змінюється як із збільшенням віку дітей, так і з підвищенням їх особистісної ефективності. Таку саму тенденцію констатовано й щодо поведінкових і діяльнісних характеристик ідеального Я. Встановлено, що найсуттєвіші, насамперед якісні, зміни відбуваються в описах особистісних рис успішного учня: “типові”, “стандартні” висловлювання третьокласників змінюються у шестикласників на менш категоричні, але більш розгорнуті, психологічно обґрунтовані, рефлексивні судження.
В статье представлено теоретическое обоснование исследования психологических механизмов личностной эффективности, одним из которых выступает рефлексия, на разных этапах онтогенеза. Показано, что с уровнем развития рефлексии непосредственно связана адекватность, реалистичность Я–концепции личности. Проанализированы результаты исследования динамики образа идеального Я у школьников 3–6-х классов в зависимости от уровня их личностной эффективности. Выделены пять групп категорий, которыми характеризуется образ «успешного учащегося»: обобщенные характеристики; характеристики деятельности и поведения; черты личности (эта категория была поделена на две подгруппы: 1) черты личности как субъекта учения, важные для осуществления учебной деятельности, 2) личностные черты, которые характеризуют субъекта как человека); взаимоотношения с другими людьми; другие характеристики. На основании результатов анализа образа «успешного учащегося», корреспондирующего с идеальным Я, констатировано: для школьников актуальным является образ учащегося, имеющего высокие достижения в обучении, владеющего широким репертуаром навыков учащегося и поведенческих характеристик, которому свойствен определенный спектр черт, значимых как в сфере «Я – субъект учения», так и в сфере «Я – человек». Подчеркнуто, что количество и качество обобщенных характеристик успешного учащегося меняется и с увеличением возраста детей, и с повышением уровня их личностной эффективности. Такая же тенденция констатирована и в отношении поведенческих и деятельностных характеристик идеального Я. Установлено, что наиболее существенные, прежде всего качественные, изменения происходят в описаниях личностных черт успешного учащегося: «типичные», «стандартные» высказывания третьеклассников становятся у шестиклассников менее категоричными, но более развернутыми, психологически обоснованными, рефлексивными суждениями.
The article presents theoretical substantiation of psychological mechanisms of personal efficiency formation, one of which is a reflection, at different ontogenetic stages. It is shown that adequate, realistic self-concept is directly related to reflection formation. The results of the study of ideal-self images for schoolchildren of 3-6 forms depending on their personal efficiency are analyzed. The article determines five group categories with which pupils describe an image of "a successful pupil": generalized characteristics; characteristics of activities and behaviour; personality traits (this category was divided into two subgroups: 1) traits of a personality as a subject of learning that are important for learning activities; 2) personality traits that characterize a subject as a person); relationships with other people, other characteristics. The performed analysis of a "successful pupil" in relation with ideal self show: the image of a pupil with outstanding achievements in learning, with a wide repertoire of pupil skills and behavioural characteristics, having a range of features significant in the "I am a subject of learning" area as well as in the "I am a person" area is important for pupils. It should be noted that quantity and quality of generalized characteristics of a successful pupils varies with increasing of both children age and personal efficiency. The same trend is also stated for behavioural and activity characteristics of ideal self. The article argues that the most essential, first of all qualitative, changes are presented in descriptions of personality traits of a successful pupils: "typical", "standard" answers of third-form pupils are replaced by less categorical, but more detailed, psychologically grounded, reflective judgment at descriptions made by sixth -form pupils.
 
Publisher Аксіома
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/708963/1/%D0%AF%D0%B2%D0%BE%D1%80%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%92%D1%94%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Яворська-Вєтрова, Ірина Вікторівна (2016) Dynamics of a successful pupil image (ideal self) of primary schoolchildren and adolescents in the context of their personal efficiency Проблеми сучасної психології, 33. pp. 601-613. ISSN 2227-6246