Запис Детальніше

Використання інноваційних форм та методів виховання моральної самосвідомості старших підлітків у позакласній діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709794/
http://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-vipuskiv/product/view/14/353
 
Title Використання інноваційних форм та методів виховання моральної самосвідомості старших підлітків у позакласній діяльності
Usage of Innovative Forms and Methods of Education of Moral Consciousness of Elder Teenagers in Extracurricular Activities
Использование инновационных форм и методов воспитания морального самосознания старших подростков во внеклассной деятельности
 
Creator Шкільна, Ірина Миколаївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
 
Description Розкрито методику виховання моральної самосвідомості старших підлітків у позакласній діяльності, спрямовану на становлення таких цінностей, які б сприяли саморозвитку, самовихованню зростаючої особистості. Обґрунтовано виховні можливості використання сучасних форм і методів виховання. На прикладному матеріалі показано різні варіанти апробації виховних методик.
The article deals with methods of education of moral self-consciousness of elder teenagers in extracurricular activities, directed at the formation of such values that could contribute to self-development, self-education of a
young personality. The educational possibilities of using modern forms and methods of education are substantiated. A variety of testing and educational methods is shown in the application material. During the formative stage of the experiment, the author used a huge number of forms of extracurricular activities: after the object of impact
(individual, mass, group, collective); in the areas of education (aesthetic, physical, moral, mental, labor, environmental, and economic). The author has widely used verbal, interactive, reflexive, games, visual and
practical methods of education. In extra-curricular activities, cognitive and educational games were widely used. The teacher created situations of novelty, relevance, moral emotions, amusement, and amazement. The author has also developed educational classes for pupils of 7-9 grades for development of moral self-consciousness, which touch upon personal, human and national dignity, form a sense of self-sufficiency, responsibility, freedom.
Раскрыта методика воспитания нравственного самосознания старших подростков во внеклассной деятельности, направленная
на становление таких ценностей, которые способствовали бы саморазвитию, самовоспитанию растущей личности. Обоснованы педагогические возможности использования современных форм и методов воспитания. На прикладном материале показаны различные варианты апробации воспитательных методик.
 
Publisher Інститут проблем виховання
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709794/1/Skilna%20%281%29.pdf
- Шкільна, Ірина Миколаївна (2016) Usage of Innovative Forms and Methods of Education of Moral Consciousness of Elder Teenagers in Extracurricular Activities Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2 (20). pp. 315-324. ISSN 2308-3778