Запис Детальніше

Освітні та соціальні реформи у сучасній Німеччині: проблеми нерівності у системі освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709593/
 
Title Освітні та соціальні реформи у сучасній Німеччині: проблеми нерівності у системі освіти
Educational and social reforms in modern Germany: the problems of inequality in the education system
Образовательные и социальные реформы в современной Германии: проблемы неравенства в системе образования
 
Creator Джурило, Аліна Петрівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено аналізу проблем нерівності у системі освіти Федеративної Республіки Німеччина в рамках соціальних та освітніх реформ. Детально розглянуто стан трьох проблемних соціальних груп: іммігрантів та дітей з їх сімей; представників соціально вразливих верств суспільства (осіб з обмеженими можливостями, ув'язнених і т.д.); різних категорій жінок. Досліджено гендерну проблематику в системі освіти, що стосується питань професійного навчання та підвищення кваліфікації, рівних можливостей у побудові наукової кар'єри. Проаналізовано висновок німецькими науковців про те, що система освіти об'єднаної Німеччини перестала виконувати свою основну функцію – створювати передумови для того, щоб соціальний успіх людини визначався його здібностями, наполегливістю і енергією. Замість цього вже на етапі загальноосвітньої школи діють механізми швидше спаду, ніж поліпшення соціальної мобільності.
This article analyzes the problems of inequality in the education system of Germany within the social and
educational reforms. Discussed in detail the status of three problematic social groups: immigrants and children from their families, members of socially vulnerable segments of society (people with disabilities, prisoners), different categories of women.
It was studied gender issues in the education system, with regard to issues of professional education and training, equal opportunities in the construction of a scientific career. It was analyzed the findings of the German scientists that the educational system of the united Germany has ceased to perform its main function – to create the preconditions for social success is determined by his ability, persistence and energy. Instead, at the stage of secondary school operate machinery rather decline than improve social mobility.
Статья посвящена анализу проблем неравенства в системе образования Федеративной Республики Германия в рамках социальных и образовательных реформ. Подробно рассмотрено состояние трех проблемных социальных групп: иммигрантов и детей из их семей; представителей социально уязвимых слоев общества (лиц с ограниченными возможностями, заключенных); различных категорий женщин. Исследовано гендерную проблематику в системе образования, что касается вопросов профессионального обучения и повышения квалификации, равных возможностей в построении научной карьеры. Проанализированы выводы немецкими ученых о том, что система образования объединенной Германии перестало выполнять свою основную функцию – создавать предпосылки для того, чтобы социальный успех человека определялся его способностями, настойчивостью и энергией. Вместо этого уже на этапе общеобразовательной школы действуют механизмы скорее спада, чем улучшение социальной мобильности.
 
Publisher Кримський гуманітарний університет
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709593/1/%D0%94%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%B8%D0%BB%D0%BE_%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96_%D1%82%D0%B0_%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%20%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B8_%D1%83_%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D1%96%D0%B9_%D0%9D%D1%96%D0%BC%D0%B5%D1%87%D1%87%D0%B8%D0%BD%D1%96.pdf
- Джурило, Аліна Петрівна (2013) Educational and social reforms in modern Germany: the problems of inequality in the education system Problems of modern pedagogical education, 3 (39). pp. 142-146. ISSN 2311-1305