Запис Детальніше

Психологічні умови розвитку інтелектуальної складової духовної культури педагогічного персоналу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709791/
 
Title Психологічні умови розвитку інтелектуальної складової духовної культури педагогічного персоналу
Psychological conditions of the intellectual component of the spiritual culture of the teaching staff
 
Creator Голуб, І.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У Публікації проаналізовано роль інтелектуального компонента в духовній культурі педагогічного персоналу. Спочатку описані культурно історичні умови зародження духовної культури та становлення людини як соціальної істоті, її відмінності від тваринного світу. Розглянуто роль первинної та вторинної соціалізації особистості. Також проаналізовано роль та функції педагога в даному процесі, его місія у формуванні майбутнього покоління та значимість його професії для суспільства.
Розглянуто духовна культура педагога як один з компонентів загально професійної педагогічної культури, розкриті її особливості.
Також розглянуто інтелектуальну складову як інструмент, за допомогою якого педагог орієнтується на ідеалі гуманності у своїй професійній діяльності.
Проаналізовано співвідношення інтелектуальної сфери особистості з ціннісно-смисловою сферою, відзначено важливість того як людина використовує свій інтелект на благо суспільства, або з егоїстичних спонукань. Описаний вплив рівня загально інтелекту на прояв духовності. Також розглянутий соціальний та емоційний інтелекти, як незалежні від загально інтелекту компонент духовності.
Вкінці подані рекомендації, що розвитку інтелектуальної складової духовної культури педагогічного персоналу.
The publication analyzes the role of the intellectual component in the spiritual culture of pedagogical staff. First, the cultural and historical conditions of the emergence of spiritual culture and the formation of man as a social being, its differences from the animal world are described. The role of primary and secondary socialization of the individual is considered. Also, the role and functions of a teacher in this process, his mission in shaping the future generation and the significance of his profession for society are analyzed.
The spiritual culture of the teacher as one of the components of the general professional pedagogical culture is considered, its features are revealed.
Also, the intellectual component is considered as an instrument by which the teacher focuses on the ideal of humanity in his professional activities.
The correlation of the intellectual sphere of the personality with the value-semantic sphere is analyzed, the importance of how the person uses his intellect for the benefit of society, or from selfish motives, is noted. The influence of the level of general intelligence on the manifestation of spirituality is described. Also, social and emotional intelligence, as a component of spiritual intelligence independent of the general intelligence, is considered.
Finally, recommendations are made that the development of the intellectual component of the spiritual culture of the teaching staff.
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України
Institute of Pedagogical Education and Adult Education of National Academy of Sciences of Ukraine
 
Date 2012
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709791/1/Golub.PDF
- Голуб, І.І. (2012) Psychological conditions of the intellectual component of the spiritual culture of the teaching staff [Teaching Resource] (Unpublished)