Запис Детальніше

Психологічні особливості підготовки педагогів до духовно-орієнтованої розвиваючої взаємодії з учнями

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709799/
 
Title Психологічні особливості підготовки педагогів до духовно-орієнтованої розвиваючої взаємодії з учнями
Psychological peculiarities of teacher training for a spiritually oriented developmental interaction with pupils
 
Creator Становських, З.Л.
Радзімовська, О. В.
Шкіренко, Олена Віталіївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У посібнику висвітлено теоретико-методологічні основи та методичні підходи до вирішення актуальної проблеми підготовки педагогів до духовно-орієнтованої розвивальної взаємодії з учнями. Особливу увагу при цьому приділено аксіологічним, мотиваційно-смисловим та емоційно-вольовим аспектам саморегуляції педгогів у вирішенні професійних завдань.
Окрема увага приділена етичним та методичним питанням психологічної діагностики готовності педагогічного персоналу до розвитку духовного потенціалу молоді, презентовано конкретний дослідницький інструментарій. Наведено також результати експериментальної роботи за цим напрямком і описані психологічні особливості ціннісної, мотиваційної-смислової та емоційно-вольової саморегуляції сучасних педагогів у вирішенні завдань духовного розвитку учнів.
В останньому розділі посібника розкрита специфіка розвитку готовності педагогів до розвитку духовного потенціалу учнівької молоді, презентовані практичні психологічні розробки для вдосконалення особистісної підготовки педагогів до духовно-орієнтованої розвивальної взаємодії з учнями.
Книга може бути корисною вчителям, соціальним педагогам, шкільним психологам, науковцям, докторантам, аспірантам, викладачам вищої школи, студентам, а також широкому загалу дорослих, які зацікавлені у власному самопізнанні, духовному саморозвитку та професійній самореалізації.
The manual outlines theoretical and methodological foundations and methodical approaches to solving the actual problem of preparing teachers for a spiritually oriented developmental interaction with students. Particular attention is paid to the axiological, motivational-semantic and emotional-volitional aspects of self-regulation of pedagogues in solving professional problems.
Particular attention is paid to the ethical and methodological issues of psychological diagnosis of the readiness of the teaching staff for the development of the spiritual potential of youth, and a specific research toolkit is presented. The results of experimental work in this direction are also described, and psychological peculiarities of value, motivational-semantic and emotional-volitional self-regulation of modern teachers are described in solving problems of spiritual development of students.
In the last section of the manual the specificity of the readiness of teachers to develop the spiritual potential of schoolchildren is disclosed, practical psychological developments are presented for improving the personal training of teachers for a spiritually oriented developmental interaction with students.
The book may be useful to teachers, social educators, school psychologists, researchers, doctorates, postgraduates, high school lecturers, students, as well as adults who are interested in their own self-knowledge, spiritual self-development and professional self-realization.
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України
Institute of Pedagogical Education and Adult Education of National Academy of Sciences of Ukraine
 
Date 2013
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709799/1/posibnyk.PDF
Становських, З.Л., Радзімовська, О. В. and Шкіренко, Олена Віталіївна (2013) Psychological peculiarities of teacher training for a spiritually oriented developmental interaction with pupils Institute of Pedagogical Education and Adult Education of National Academy of Sciences of Ukraine. (Unpublished)