Сучасні аранжування та перекладення п’єс для баяна й акордеона в аспекті звуко-тембрової специфіки інструментів
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/23216/
|
|
Title |
Сучасні аранжування та перекладення п’єс для баяна й акордеона в аспекті звуко-тембрової специфіки інструментів
Современные аранжировки и переложения пьес для баяна и аккордеона в аспекте звуко-тембровой специфики инструментов Modern arrangements and transcriptions of pieces for accordion in terms of sound timbre instruments specificity |
|
Creator |
Стрельченко, Костянтин Мартинович
|
|
Subject |
Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
|
|
Description |
Статтю присвячено аналізу характерних відмінностей звуковидобування та тембральних особливостей баяна й акордеона у порівнянні з іншими музичними інструментами у творчому процесі аранжувань і перекладень оригінальних творів. Розглянуто деякі аспекти проблематики розвитку концертної діяльності баяністів та акордеоністів, зокрема питання жанру творів репертуару, які допомагають досягти вражаючого виконання, почуття впевненості в більш широких стилістичних можливостях інструмента, що є особливо актуальним сьогодні. Наведено приклади деяких п’єс для практичного розгляду ключових засад цього питання. Статья посвящена анализу характерных отличий звукоизвлечения и тембральных особенностей баяна и аккордеона по сравнению с другими музыкальными инструментами в творческом процессе аранжировок и переложений оригинальных произведений. Рассмотрены некоторые аспекты проблематики развития концертной деятельности баянистов и аккордеонистов, в частности вопрос жанра произведений репертуара, которые помогают достичь впечатляющего исполнения, чувства уверенности в более широких стилистических возможностях инструмента, что является особо актуальным сегодня. Приведены примеры некоторых пьес для практического рассмотрения ключевых позиций этого вопроса. The article is devoted to comparative analysis of the characteristics and differences of sound and timbral features of accordion with other musical instruments in the creative process of arrangement and transcription of original music. This article has examples of some musical pieces for the practical examination of key aspects of this question. There were always many aspects of the problems of concert performance of accordionists. However, the problem of music genres of repertoire, that helps to achieve impressive effect of performance and sense of confidence in broader stylistic possibilities of the instrument, is of special importance today. Therefore, the purpose of article is more extended consideration of the issue of uncomfortable acoustical sounding of accordion in a considerable number of episodes of pieces of music that are not created for this instrument. The concert program of contemporary accordionists, which has the arrangements and transcriptions for accordion of original pieces of music, is complete and perfect. Expanding of the stylistic frontiers of repertoire and increase capabilities of performance of classical, pop and jazz music of different genres and styles will solve many problems associated with the increasing popularity of accordion. Today the need for the use of accordion as original instrument in musicians’ performance practice is urgent. Transcriptions and arrangements are aimed at preparation and adaptation of the original music to perform for another ensemble or other instrument for which the composition was not originally created. The main task is to facilitate the articulation of sound palette of the accordion. It gives the opportunity to create transcription and arrangement in such way that the listener perceives the piece of music as music written for musical instrument that he hears at that time. To perceive and understandand original music, it is advisable to listen to it from the best professional music groups and musicians. Such performance as usual makes a great impression and expands the imagination but in their original genre. When a musician plays their arrangement he recalls what he heard and experienced when he was at the music hall. Naturally the creative personality wishes to recreate from what he was amazed, but he must play the music written for other musical instruments and groups using a different approach to understanding and implementing the image of high performance art. |
|
Publisher |
Київський університет імені Бориса Грінченка
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/23216/1/K_Strelchenko_MMOD_2_2017_IM.pdf
Стрельченко, Костянтин Мартинович (2017) Сучасні аранжування та перекладення п’єс для баяна й акордеона в аспекті звуко-тембрової специфіки інструментів Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі (2). с. 92-96. ISSN 2518-766Х |
|