Запис Детальніше

Сучасні аранжування та перекладення п’єс для баяна й акордеона в аспекті звуко-тембрової специфіки інструментів

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/23216/
 
Title Сучасні аранжування та перекладення п’єс для баяна й акордеона в аспекті звуко-тембрової специфіки інструментів
Современные аранжировки и переложения пьес для баяна и аккордеона в аспекте звуко-тембровой специфики инструментов
Modern arrangements and transcriptions of pieces for accordion in terms of sound timbre instruments specificity
 
Creator Стрельченко, Костянтин Мартинович
 
Subject Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
 
Description Статтю присвячено аналізу характерних відмінностей звуковидобування та  тембральних особливостей баяна й акордеона у порівнянні з іншими музичними інструментами у творчому процесі аранжувань і  перекладень оригінальних творів. Розглянуто деякі аспекти проблематики розвитку концертної діяльності баяністів та  акордеоністів, зокрема питання жанру творів репертуару, які допомагають досягти вражаючого виконання, почуття впевненості
в більш широких стилістичних можливостях інструмента, що є особливо актуальним сьогодні.
Наведено приклади деяких п’єс для практичного розгляду ключових засад цього питання.
Статья посвящена анализу характерных отличий звукоизвлечения и  тембральных особенностей баяна и аккордеона по сравнению с другими музыкальными инструментами в творческом процессе аранжировок и  переложений оригинальных произведений. Рассмотрены некоторые аспекты проблематики развития концертной деятельности баянистов и  аккордеонистов, в частности вопрос жанра произведений репертуара, которые помогают достичь впечатляющего исполнения, чувства уверенности в более широких стилистических возможностях инструмента, что является особо актуальным сегодня. Приведены примеры некоторых пьес для практического рассмотрения ключевых позиций этого вопроса.
The article is devoted to comparative analysis of the characteristics and differences of sound and timbral features of accordion with other musical instruments in the creative process of arrangement and transcription of  original music. This article has examples of  some musical pieces for  the  practical examination of  key aspects of this question.
There were always many aspects of the problems of concert performance of accordionists. However, the problem
of music genres of repertoire, that helps to achieve impressive effect of performance and sense of confidence
in broader stylistic possibilities of the instrument, is of special importance today. Therefore, the purpose
of  article is  more extended consideration of  the  issue of  uncomfortable acoustical sounding of  accordion
in a considerable number of episodes of pieces of music that are not created for this instrument.
The concert program of  contemporary accordionists, which has the  arrangements and transcriptions
for  accordion of  original pieces of  music, is  complete and perfect. Expanding of  the  stylistic frontiers of repertoire and increase capabilities of performance of classical, pop and jazz music of different genres and styles will solve many problems associated with the increasing popularity of accordion. Today the need for the use of accordion as original instrument in musicians’ performance practice is urgent.
Transcriptions and arrangements are aimed at preparation and adaptation of the original music to perform
for another ensemble or other instrument for which the composition was not originally created. The main
task is  to facilitate the  articulation of  sound palette of  the  accordion. It  gives the  opportunity to  create
transcription and arrangement in such way that the listener perceives the piece of music as music written
for musical instrument that he hears at that time.
To perceive and understandand original music, it is advisable to listen to it from the best professional music
groups and musicians. Such performance as usual makes a great impression and expands the imagination
but in  their original genre. When a  musician plays their arrangement he recalls what he heard and
experienced when he was at the music hall. Naturally the creative personality wishes to recreate from what
he was amazed, but he must play the  music written for  other musical instruments and groups using
a different approach to understanding and implementing the image of high performance art.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/23216/1/K_Strelchenko_MMOD_2_2017_IM.pdf
Стрельченко, Костянтин Мартинович (2017) Сучасні аранжування та перекладення п’єс для баяна й акордеона в аспекті звуко-тембрової специфіки інструментів Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі (2). с. 92-96. ISSN 2518-766Х