Запис Детальніше

Герменевтичне коло у формуванні методичної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/23221/
 
Title Герменевтичне коло у формуванні методичної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва
Герменевтический круг в формировании методической культуры
будущего учителя музыкального искусства
Hermeneutic circle in development of methodological culture of future music teacher
 
Creator Коваль, Анастасія Станіславівна
 
Subject Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
 
Description У статті проаналізовано праці науковців з  питань становлення та  розвитку герменевтичного підходу в філософському, психологічному та логіко-гносеологічному контекстах. Розкрито сутність поняття «герменевтичне коло» як одного з основних принципів герменевтичного під-
ходу. Наведено приклади трактування принципу герменевтичного кола різними науковцями.
Визначено особливості застосування принципу герменевтичного кола у  процесі формування
методичної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва.
В статье проанализированы труды ученых по вопросам становления и развития герменевтического подхода в философском, психологическом и логико-гносеологическом контекстах. Раскрыта сущность понятия «герменевтический круг» как одного из основных принципов герменевтиче-
ского подхода. Приведены примеры трактовки принципа герменевтического круга различными учеными. Определены особенности применения принципа герменевтического круга в  процессе формирования методической культуры будущего учителя музыкального искусства.
This article is  devoted to  the  studying hermeneutic circle in  the  development of  methodological culture
of  future music teacher. Under the  conditions of  globalization processes, tendencies of  convergence
of world cultures improvement of culturological training of student youth requires new approaches, in particular,
culturological training of  students of  pedagogical specialties. The  task of  pedagogical education
is to develop a  teacher as  a specialist and as  a person of  high culture, who has a  special positive effect
on the personality of school student.
This article analyses the  works of  scientists dedicated to  the  issues of  establishment and development
of  the  hermeneutic approach in  philosophical, psychological, and logical and gnosiological contexts.
It is defined the essence of the concept of “hermeneutic circle” as one of the basic principles of the hermeneutic
approach. There have been provided the examples of interpretation of the principle of hermeneutic circle
by various scientists.
Hermeneutic approach is  applied in  sciences such as  pedagogy, psychology, economics, sociology
etc. In  pedagogical science the  hermeneutic approach at  the  level of  conceptual use was elaborated
by A. Zakirova. She introduced the term “pedagogical hermeneutics”.
Hermeneutic circle as  a principle of  text understanding is  based on  the  interrelation of  the  part and
the  whole. Understanding of  the  whole consists of  the  understanding of  the  individual parts, and
understanding of the parts requires understanding of the whole. The concepts of the part and the whole
are correlated: the  text is  a part concerning the  whole creative activity of  the  author, which in  its turn
is a part of the particular genre or literature in general, as well as the part of spiritual life and biography
of the author. The idea of hermeneutic circle means also that there is no understanding of the text without
certain prerequisites: understanding is  preceded by  some idea of  what is  yet to  understand. There have
been determined the  peculiarities of  the  use of  the  principle of  hermeneutic circle in  the  development
of  methodological culture of  the  future teacher of  musical art. In  light of  hermeneutical trends,
the penetration of which in the realm of musical art can be traced quite clearly, the use of the hermeneutic
circle principle in the development of methodological culture of the future teacher of musical art appears
not only in  the  narrow interpretation of  the  particular phenomenon or  group of  phenomena, but much
wider — as a means of learning and understanding of the worldview by a person.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/23221/1/A_Koval_MMOD_2_2017_IM.pdf
Коваль, Анастасія Станіславівна (2017) Герменевтичне коло у формуванні методичної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі (2). с. 154-158. ISSN 2518-766Х