Запис Детальніше

Особливості організації трудового навчання в спеціальних школах для дітей з порушенням зору

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709918/
 
Title Особливості організації трудового навчання в спеціальних школах для дітей з порушенням зору
Features of labor studies in special schools for children with visual impairment
Особенности организации трудового обучения в специальных школах для детей с нарушением зрения
 
Creator Легкий, О.М.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті розглядаються актуальні питання трудового навчання та виховання в школах для дітей з порушеннями зору, особливості та корекційно-розвивальні принципи організації навчально-виховного процесу, створення умов для розвитку пізнавальних процесів, розумових та предметно-практичних дій. Дидактичні можливості трудового навчання покликані створювати умови для розвитку в школярів з порушеннями зору пізнавальних процесів, виховання позитивних якостей особистості, розумових і фізичних здібностей, соціокультурного розвитку.
The article deals with current issues of labor training and education in schools for children with visual disabilities, especially developmental and remedial principles of the educational process, creation of conditions for the development of cognitive processes, mental and subject-action. Didactic opportunities of employment training designed to create conditions for pupils with impaired cognitive processes and bring positive personality traits and mental and physical abilities, social and cultural development Contents of the employment of schooling for children with visual impairments have the same goals and objectives as a regular school, implemented on the basis of psychophysical features of this category of students, correcting deficiencies in the physical and sensorimotor development and the prevention of possible difficulties. Employment training in schools for children with visual impairments is intended to prepare students for socially useful work, modern living conditions. Students should acquire some knowledge and skills in the field of technical and service work. The purpose and the main task of the educational process at the lessons of labor training and service work is the development of the individual student with visual impairment due to the involvement of different types of available labor, learning about the properties of the materials available means of labor, the formation of a constructive approach to solving labor problems and mastering health and safety that will enable them to participate actively in modern society and in independent production and labor activities.
В статье рассматриваются актуальные вопросы трудового обучения и воспитания в школах для детей с нарушениями зрения, особенности и коррекционно-развивальные принципы организации учебно-воспитательного процесса, создание условий для развития познавательных процессов, умственных и предметно-практических действий. Дидактические возможности трудового обучения призваны создавать условия для развития у школьников с нарушениями зрения познавательных процессов, воспитание положительных качеств личности, умственных и физических способностей, социокультурного развития.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709918/1/%D0%9B%D0%B5%D0%B3%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D0%92%D0%B8%D0%BF%2012.pdf
- Легкий, О.М. (orcid.org/0000-0001-8934-7390 <http://orcid.org/0000-0001-8934-7390>) (2017) Features of labor studies in special schools for children with visual impairment Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (12). pp. 78-85. ISSN 2313-4011