Запис Детальніше

Взаємозв’язок між толерантністю і рівнем суб’єктивного благополуччя освітнього персоналу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709934/
http://orgpsy-journal.in.ua/read/277/
 
Title Взаємозв’язок між толерантністю і рівнем суб’єктивного благополуччя освітнього персоналу
The relationship between teaching staff’s tolerance and their subjective well-being
 
Creator Терещенко, К.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description Проведено емпіричне дослідження рівнів розвитку основних видів толерантності персоналу закладів освіти. Проаналізовано зв’язок основних видів толерантності із загальним показником суб’єктивного благополуччя освітнього персоналу. Встановлено зв’язок показників суб’єктивного благополуччя «Напруженість і чутливість», «Ознаки, що супроводжують основну психоемоційну симптоматику», «Значущість соціального оточення», «Ступінь задоволеності повсякденною діяльністю» з окремими видами толерантності освітнього персоналу.
The author presents the results of the empirical study on the levels of the main types of teaching staff’s tolerance. It was found that the most prominent forms of teaching staff’s tolerance included managerial, interpersonal and professional tolerances, which were at a high level in every second respondent. The author notes that in general, the main types of teaching staff’s tolerance were found to be at lower levels than in her previous study.
The index of teaching staff’s subjective well-being was shown to positively correlate with inter-generational, interpersonal, gender, managerial, inter-ethnic and inter-confessional tolerances.
Besides, the components of subjective well-being that included "tension and sensitivity", "basic psycho-emotional symptoms", "significance of social environment", "satisfaction with everyday activities" had correlations with certain types of teaching staff’s tolerance. However, the components of subjective well-being that included "change in mood" and "subjective health" did not associate with teaching staff’s tolerance.
It is concluded that subjective well-being as a whole can be considered as a socio-psychological factor in the development of teaching staff’s tolerance.
The data obtained in the study will contribute to the psychological support for the development of teaching staff’s tolerance in conditions of social tension.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709934/1/13.pdf
- Терещенко, К.В. (2017) The relationship between teaching staff’s tolerance and their subjective well-being Організаційна психологія. Економічна психологія, 2-3 (9-10). pp. 102-108. ISSN 2411–3190